SKYLDTES MENNESKELIG SVIKT: SAS Dash 8-ulykken på Kastrup i oktober 2007. Foto: Claus Bech/EPA/Scanpix
SKYLDTES MENNESKELIG SVIKT: SAS Dash 8-ulykken på Kastrup i oktober 2007. Foto: Claus Bech/EPA/ScanpixVis mer

Danske luftfartsmyndigheter hemmeligholdt skandalerapport om SAS

Avslørte årsaken til ulykkeslanding.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no) Det danske luftfartsverket har i nesten halvannet år holdt skjult et funn fra en av deres egne eksperter.

Eksperten, daværende sjef ved Statens Luftfartsvæsens sentralkontor Peter Udsen, advarte om at SAS-mekanikere var skyld i at et Dash 8-fly fikk problemer ved landing på Kastrup 19. oktober 2007.

Flyet fraktet 44 passasjerer fra Bergen til København.

Problemer før landing

Like før landing fikk flyet problemer med understellet, og det ble opplyst at døren som beskytter understellet ikke var helt lukket.

Landingen ble utført som vanlig.

SAS gav uttrykk for at selskapet ville slutte å bruke flytypen Dash 8 som en konsekvens av episoden.

Gav produsenten ansvaret

Statens Luftfartsvæsen (SLV) plasserte ifølge NTB ansvaret hos den canadiske produsenten Bombardier. Selskapet tok på seg ansvaret for to andre Dash 8-uhell - men ikke det i København.

Ifølge nettstedet Boarding.no ble fem personer skadet ved en mislykket Dash 8-landing i Ålborg, mens et hjul løsnet da et tilsvarende fly skulle lande i Vilnius.

- En del av flyene er i øyeblikket på vingene rundt om i Europa, men når de lander får de inntil videre ikke lov å lette igjen, sa kommunikasjonssjef Torbjørn Anker i SLV den gang, ifølge NRK.

Feil i skifte av ventiler

SLVs egen ekspert hevdet imidlertid at ulykken skyltes at mekanikere i SAS hadde slurvet med reparasjonen av flyet.

Berlingske Tidende har fått tilgang til en rekke e-poster som ble sendt i perioden november 2007 til januar 2008 mellom Udsen og hans overordnede.

Udsen forklarte at hans vurdering av årsaken til uhellet var at SAS-mekanikerne ikke hadde skiftet to ventiler på riktig måte.

Ble ikke hørt

Hans faglige vurderinger ble ikke hørt.

- Dine personlige holdninger i denne saken er SLV uvedkommende, skrev SLVs tekniske direktør Per Veingberg til Udsen.

Sistnevnte forlot kort tid etter sin stilling.

Udsens vurderinger har blitt holdt skjult siden, og  er heller ikke forelagt SAS fordi SLV ifølge Per Veingberg vet at selskapet gjør alt etter boka.

Avviser slurv

Flyhavariinspektør Kurt Færch Madsen fra havarikommisjonen avviser at mekanikerne i SAS kan ha slurvet, men vedgår at «reglene omkring utskiftingen av ventilene kanskje var uklare».

SAS tar ikke kritikk.

- Vi har fulgt alle regler til punkt og prikke, sier Claus Sonberg, kommunikasjonsdirektør i SAS til Berlingske Tidende.

ULYKKESLANDING: SAS Dash 8-flyet som mistet et hjul da det skulle lande i Vilnius 12. september 2007.  Petras Malukas/AFP/Scanpix
ULYKKESLANDING: SAS Dash 8-flyet som mistet et hjul da det skulle lande i Vilnius 12. september 2007. Petras Malukas/AFP/Scanpix Vis mer

Flyet som styrtet ved Clarence Center i Buffalo tidligere denne måneden var også et Bombardier Dash 8. 50 mennesker døde i ulykken.

Et Dash 8-fly tilhørende Widerøe måtte nødlande i Sandefjord i september.

TRAGEDIE: Flyet som tok med seg 50 mennesker i døden i Buffalo tidligere denne måneden var også et Dash 8. Foto: Harry Scull Jr/The Buffalo News/AP/Scanpix
TRAGEDIE: Flyet som tok med seg 50 mennesker i døden i Buffalo tidligere denne måneden var også et Dash 8. Foto: Harry Scull Jr/The Buffalo News/AP/Scanpix Vis mer
ULYKKESBEFENGT: Et SAS Dash 8-Q400 står parkert på Arlanda. Foto: Johan Nilsson / SCANPIX
ULYKKESBEFENGT: Et SAS Dash 8-Q400 står parkert på Arlanda. Foto: Johan Nilsson / SCANPIX Vis mer