Danske protester mot selvmordsreklame

KØBENHAVN(NTB): Et dansk firma har mottatt en storm av protester etter å ha laget en makaber selvmordsreklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Firmaet har laget en 20 siders brosjyre som inneholder makabre og blodige bilder av forskjellige former for selvmord. Det danske forbrukerombudet vil nå undersøke om markedsføringsloven er overtrådt.

Forsiden av brosjyren, som er reklame for klokker, består av et bilde av en død mann i en likpose og en provoserende tekst:

- Why kill time, when you can kill yourself? (- Hvorfor slå tiden ihjel, når du kan ta livet av deg selv?)

Sterke bilder

Brosjyren inneholder ellers bilder av en ung mann som forblør i sengen etter å ha skåret over sine pulsårer, henger og dingler i et tre, eller sitter død i et skap med en plastikkpose over hodet.

Forskningssjefen ved Center for Selvmordsforskning ved universitetet i Odense, Unni Bille-Brahe, er dypt forarget og betrakter reklamefremstøtet som perverst og sykelig.

Bedriften bak kampanjen mener ikke at kampanjen oppfordrer til selvmord, men hevder at de er ute etter å «stille spørsmål ved livet for at vi skal sette mer pris på det».