Danskeferja måtte snu

Det var i formiddag fullstendig kaos på Norges mest trafikerte ferjestrekning, mellom Kristiansand og Hirtshals. Over 1.000 passasjerer ble ombord på hurtigferja «Silvia Ana L» som måtte returnere til Kristiansand fordi livbåtene ikke fungerte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet.no): Den andre ferja på strekningen, «Christian IV» er i dokk for å få reparert en styreanordning. Dermed var den travle strekningen i øyeblikket helt ute av drift - bare en uke før høysesongen starter.

Først ved 12-tiden ble feilen på det såkalte MOB-båtene utbedret. Passasjerene har fått beskjed om at ferja beregner ankomst til Hirtshals klokka 14.45 - tre timer og et kvarter forsinket.

Pinlig

Feilen på livbåtene på hurtigferja er ekstra pinlig for Color Line fordi øvelsen ble holdet foran øynene på to inspektører fra danske og norske sjøfartsmyndigheter.

Vanligvis skjer slike øvelser når båten er i havn. Men i dag ble det besluttet å holde øvelsen på 09.00-avgangen fra Kristiansand. Været var strålende med flatt hav.

Dokka ble kastet i havet da ferja befant seg ved Oksøy, ytterst i Kristiansand-fjorden.

Mareritt

Det som skulle være en rutineøvelse utviklet seg til det reneste marerittet for mannskapet.

KRISE: Da mannskapet ikke klarte å få lettbåten på sjøen under en redningsøvelse, besluttet kapteinen å avbryte hele seilasen og returnere Kristiansand Foto: Eivind Pedersen
KRISE: Da mannskapet ikke klarte å få lettbåten på sjøen under en redningsøvelse, besluttet kapteinen å avbryte hele seilasen og returnere Kristiansand Foto: Eivind Pedersen Vis mer

Først ville ikke de to MOB-båtene la seg låre. De ble liggende og slå mot skutesiden.

Nede på vannet nektet Mariner-påhengerne å starte. Det ble en pinlig affære da mannskapet måtte padle bort for å redde dokka.

- Det gikk helt i dass, uttaler passasjer Arild Bang til NRK Sørlandet.

Han er sterkt kritisk til at utstyret ikke fungerte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er såpass kaldt i vannet at en passasjer som falt overbord neppe hadde overlevd fordi utstyret ikke virket, sier han.

Linjedirektør Terje Marcussen i Color Line legger skylda på mannskapet:

- Det skjedde noe veldig uheldig som ikke skulle skjedd. Det er mest sannsynlig menneskelig svikt, uttaler direktøren til NRK.

Hektisk

Det var hektisk aktivitet for å få utbedret feilen. En passasjer forteller til dagbladet.no at det virket som personalet som kom ombord skiftet deler som virket helt morkne.

- Det var allmenn humring og latter ombord da sikkerhetsvideoen ble vist for andre gang, forteller vedkommende. Før ferja fikk sette kursen mot Danmark, måtte det holdes en ny mann-overbord-øvelse. Denne gangen lot det seg gjøre å låre MOB-båtene.

SATT FAST: Båten ligger nå til kai, og det er uvisst når den kan gå videre. Det har ført til fullt kaos på Norges mest trafikkerte ferjestrekning.