Danskene frykter sikkerheten på Gardermoen

Det danske folketingsmedlemmet Margrethe Auken er bekymret for flysikkerheten etter flere motorhavarier de siste ukene på fly som har tatt av fra Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Auken ber i en forespørsel til den danske samferdselsministeren Sonja Mikkelsen om å få vite hvor mange SAS-fly som har hatt motorhavari, og ber Mikkelsen sette i verk en offentlig undersøkelse av årsakene. Hun vil ikke nøye seg med en intern undersøkelse gjennomført av SAS.

Inntil det foreligger en undersøkelse med en konklusjon, vil hun at SAS skal pålegges å ta i bruk metodene som ble brukt tidligere for avising av fly.

Verdens beste avising

SAS strammet inn prosedyrene for avising i 1992, tre måneder etter at en dansk flykaptein avverget en ulykke da to motorer kuttet ut fordi is rev seg løs fra vingene. 123 passasjerer og en besetning på seks kom uskadd fra en nødlanding på et jorde i nærheten av Stockholms lufthavn Arlanda i desember 1991.

Selv om de grundige avisiningsprosedyrene ble fjernet igjen i februar 1996, mener SAS at selskapet fortsatt har verdens beste avisningsrutiner.

SAS' norske informasjonsdirektør, Simen Revold, erkjenner overfor NTB at det har vært isproblemer på Gardermoen, men han mener at Margrethe Auken blander sammen to problemer. Havariet utenfor Stockholm skyldtes is på vingene, mens det er is i motorene som har ført til problemene på Gardermoen i desember i år.

- Situasjonen 14. desember, med kulde på jorda og varm luft, er ekstreme værforhold som vi ikke har opplevd tidligere, sa Revold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den dagen fikk fem SAS-fly motorproblemer på grunn av is. To av flyene kom på vingene, men måtte lande igjen. Fire fikk motorene reparert på Gardermoen, mens det femte måtte skifte motorer. Også en rekke andre flyselskaper hadde problemer med motorene.

Den 27. desember var det ikke problemer med is i motorene, men store forsinkelser på grunn av kø ved avisingsplattformene.

- Skjerp rutinene

En pensjonert dansk SAS-kaptein, Oluf Husted, undrer seg over at SAS spiller hasard med flysikkerheten. 56-åringen mener at rutinene som ble fulgt mellom 1992 og -96, bør innføres igjen.

- Motorene ble inspisert for is av en mekaniker, og like før start ga besetningen full gass i 15 sekunder for å sjekke om det var uregelmessigheter.

Han mener at tvilen om dagens prosedyrer er gode nok bør komme flysikkerheten til gode mens motorhavariene undersøkes.

(NTB)