SKAL BLI FOSSILFRI: Verdens største shippingfirma, danske Maersk, har nå satt seg som mål å kvitte seg helt med bruken av fossilt drivstoff til skipene sine innen 2050. Foto: Phil Noble / Reuters / NTB Scanpix
SKAL BLI FOSSILFRI: Verdens største shippingfirma, danske Maersk, har nå satt seg som mål å kvitte seg helt med bruken av fossilt drivstoff til skipene sine innen 2050. Foto: Phil Noble / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Danskene vil løse det «umulige» klimaproblemet

- Nå kan ingen politiker i verden gjemme seg bak at det ikke er mulig, sier Marius Holm i Zero.

Der elbiler, elbusser og elferjer er på full fart inn, har det foreløpig skjedd lite for å eliminere utslippene fra transport av varer over verdenshavene.

Sammen med langdistansefly er store skip regnet blant de virkelig vanskelige transportformene å gjøre klimanøytrale. Det har danske Maersk, som har verdens største flåte av containerskip, nå bestemt seg for å gjøre noe med.

Innen 2050 har selskapet satt seg som mål å bli helt utslippsfrie. De innebærer ifølge pressemeldingen at de utvikle løsninger som totalt eliminerer behovet for fossilt drivstoff på skipene.

2050 er året FNs klimapanel sier at menneskeskapte utslipp må være «netto null», dersom vi skal klare å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader.

- Den eneste mulige måte å oppnå den høyst nødvendige avkarboniseringen av bransjen, er å omstille oss fullstendig til nye karbonnøytrale drivstoff og leverandørkjeder, sier Søren Toft, COO i Maersk.

- Avgjørende år

Det betyr at de enten må bygge helt nye skip, eller endre hvordan de 639 Maersk-skipene som i dag seiler rundt hele kloden drives.

Allerede i 2030, skriver Maersk i pressemeldingen, vil de ha kommersielt drivverdige skip uten utslipp.

- De neste fem til ti åra kommer til å være avgjørende, sier Toft og legger til at de nå vil investere betydelige ressurser i innovasjon og teknologi.

Maersk håper også at forskere, investorer, resten av bransjen og politikere, vil være med og dra lasset for å nå den ambisiøse målsettingen.

Selskapet har ikke gått ut med hvilke eller hvilken teknologi de kommer til å satse på, men av mulighetene som ofte nevnes for utslippsfri skipsfart er biodrivstoff, hydrogen, ammoniakk og elektrisitet fra sol eller batterier.

- Enorm betydning

- Dette er uhyre viktig, sier Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero.

- Jeg tror mange politikere og beslutningstakere har tenkt at dette er umulig, og da skjer det jo heller ingen ting. Men når næringslivet nå sier at «dette skal de få til», er det ikke en politiker i verden som kan gjemme seg bak at det ikke er mulig.

Holm mener signalet Maersk nå sender vil kunne ha «enorm betydning for å presse fram gode politiske beslutninger».

- Og så blir det utrolig spennende å følge med på hva Maersk gjør på kort sikt for å få dette til. Skipene de bestiller nå, kommer til å være i drift i alle fall fram mot 2050, så de er nødt til å begynne umiddelbart, sier han.

- Gisp i oljenæringa

Et annet viktig aspekt, mener Holm, er at Maersk i kraft av å være så store vil kunne legge til rette for at infrastruktur for skip med nullutslipp blir bygd ut.

- Selv om du kan designe et skip som for eksempel går på hydrogen, er det veldig vanskelig å sette i gang i liten skala. At Maersk nå vil i denne retningen, gjør det eklere å få til, sier han.

Holm tviler på at nyheten kommer brått på den norske skipsnæringa, da de lenge har vært opptatt av å redusere utslippene fra skipsfarten, og er i gang med arbeidet for å utvikle nullutslippsløsninger.

- Men det kan nok komme et lite gisp fra oljenæringa, tror Holm.

- Når det snakkes om framtidas behov for olje, blir gjerne skipsfarten trukket fram som en sektor der etterspørselen vil vokse langt inn i framtida. Dette viser at det ikke nødvendigvis er sånn, sier han.