PÅ ANBUD: Dovrebanen er blant toglinjene som nå legges ut på anbud. Den tøffeste konkurransen til NSB kommer trolig fra MTR, en kinesisk tog-gigant i kraftig frammarsj. Kineserne har tidligere slått NSB om kontrakter i Sverige. Foto: Helge Sunde / Samfoto
PÅ ANBUD: Dovrebanen er blant toglinjene som nå legges ut på anbud. Den tøffeste konkurransen til NSB kommer trolig fra MTR, en kinesisk tog-gigant i kraftig frammarsj. Kineserne har tidligere slått NSB om kontrakter i Sverige. Foto: Helge Sunde / SamfotoVis mer

- Dårlig for de ansatte, og dårlig for passasjerene

Arbeiderpartiet og SV slår tilbake mot jernbaneprivatisering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag ble det kjent at regjeringen legger Sørlandsbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen og flere andre togstrekninger ut på anbud. Til sammen skal åtte nye toglinjer legges ut for anbud.

Det liker Arbeiderpartiet og SV svært dårlig.

- Dette er ventet og varslet politikk fra regjeringen. Det vi har behov for i dag er mer og bedre jernbane, ikke en storstilt privatisering av det vi allerede har. Da vi satt i regjering så startet vi tidenes samferdselsløft, noe vi ønsker at skal videreføres, sier Eirik Sivertsen (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen til Dagbladet.

- Ikke kundevennlig Den tøffeste konkurransen til NSB kommer trolig fra MTR, en kinesisk tog-gigant i kraftig frammarsj. Kineserne har tidligere slått NSB om kontrakter i Sverige. 

- Det er lagt ut varsel om to pakker det skal konkurreres om, en for Sørlandsbanen, og en for det vi kaller «dieselverdenen» pluss Dovrebanen Oslo-Trondheim, bekrefter NSB-sjef Geir Isaksen overfor Aftenposten.

Sivertsen mener en privatisering av disse banene vil kunne få en rekke negative konsekvenser.

- Vi har sett flere uheldige konsekvenser i land som Sverige og Storbritannia. Der ble blant annet offentlige spor og baner solgt til private aktører. I ettertid har vi sett at flere selskaper er slått konkurs, vedlikeholdet har ikke vært godt nok og i Sverige har det vært vanskelig å bruke billetter på tvers av selskap. Det er ikke spesielt kundevennlig.

- Oppfyller rødgrønn politikk - Du sier du vil ha mer og bedre jernbane, men akkurat det er jo regjeringen godt i gang med?

- Ja, fordi de kjemper hardt for å oppfylle det som ligger i nasjonal transportplan som vi la fram da vi satt i regjering. Der ligger det et betydelig løft på jernbaneinvesteringer, og vi er fornøyd med at regjeringen følger opp planen som ble igangsatt av Ap, SV og Sp.

Også SV er kritiske til regjeringens strategi på jernbane, og mener det vil innebære dårligere arbeidsvilkår for de ansatte.

- SV er mot denne anbudsutsettingen av jernbanestrekninger. Erfaring fra Sverige viser at utgifter til renhold, bemanning og pensjon for de ansatte er det som kan konkurreres om i disse anbudene. Dette er egentlig et varsel fra regjeringen om dårligere arbeidsvilkår for de ansatte på togene, og dårlig nytt for de reisende, sier SVs Heikki Holmås til Dagbladet.