MIDTDELERE KAN REDDE LIV: Hver tredje som døde i trafikken i 2008, mistet livet i møteulykker. Dette kan forhindres ved å utplassere midtdelere på de ulykkesutsatte veistrekningene.  Arkivfoto: SCANPIX
MIDTDELERE KAN REDDE LIV: Hver tredje som døde i trafikken i 2008, mistet livet i møteulykker. Dette kan forhindres ved å utplassere midtdelere på de ulykkesutsatte veistrekningene. Arkivfoto: SCANPIXVis mer

- Dårlige veier medvirkende til én av fire dødsulykker

Ifølge ny rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dårlige veier var medvirkende til én av fire dødsulykker i trafikken på Østlandet i 2008.

Det viser årsrapporten fra ulykkesanalysegruppa (UAG) i Statens vegvesen Region øst.

Til sammen var det 63 dødsulykker i regionen, og i 15 av disse var forhold ved veien en medvirkende årssak til dødsulykken.

Blant 22 mangler ved veiene som er kartlagt, har 10 hatt «stor betydning» og vært «avgjørende» for at ulykken inntraff, står det å lese i rapporten.

I tillegg til at forhold ved veiene har vært medvirkende ulykkene, har dårlige veier også hatt konsekvenser for skadeomfanget i ulykkene.

«I 19 av ulykkene er det funnet at veiens standard har påvirket skadeomfanget. Dette gjelder ofte farlig sideterreng med trær, stolper og fjellnabber innenfor sikkerhetssonen, men også manglende rekkverk og rekkverk satt opp etter gammel standard. I fire av ulykkene var manglene avgjørende for omfanget, og i tolv hadde de stor betydning», står det å lese i rapporten.

Det blir også påpekt at hver tredje som døde i trafikken i 2008 mistet livet i møteulykker, mens en tredel mistet livet som følge av utforkjøringer.

Effektive tiltak for å redusere antall døde i trafikken er derfor midtdelere som kan hindre møteulykker og utbedringer terrenget langs veien og bruk av rekkverk.

(NTB)