- Data gjør elevene flinkere

Paul Chaffey i Abelia er uenig med svenske forskere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les også: Skolebarn leser stadig dårligere

(Dagbladet.no): En svensk undersøkelse viser at svensk skoleungdom får stadig dårligere leseferdigheter. Forsker Per Fröjd gir databruk skylden, og mener at jakten på informasjon konkurrerer med lese- og skriveferdighetene.

Det er NHOs landsforening for kunnskapsbedrifter, Abelia, uenige i.

- Vi er uenige i det. Det er viktig at skolen lærer barna å lese bøker, men jeg kan ikke se motsetningen mellom lese og det å ta i bruk IKT som redskap, sier leder Paul Chaffey til Dagbladet.no.

Tvert imot mener han at data kan gjøre elevene flinkere.

- Ved de skolene som har implementert IKT på en gjennomtenkt måte, får elevene økt utbytte av undervisningen. For noen barn kan data være et viktig hjelpemiddel til å forbedre leseferdighetene. Jeg tror den svenske forskningen er litt ensidig. De er nok opptatt av de som bruker data til spill, selv om jeg tror frykten for spill også er overdrevet. Det er uansett ikke det maskinene blir brukt til på skolen, sier Chaffey.

- Både lese-, skrive- og IKT-ferdigheter er blant de fem grunnleggende ferdighetene i læreplanen. Man kan ikke fungere i samfunnet uten å kunne lese og skrive, snart heller ikke uten å beherske noen dataverktøy. Det betyr ikke at vi skal slutte med alt det vi har gjort før, sier Chaffey.