Data i skolen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre av fire lærere bruker ikke data i undervisningen, viser en ny undersøkelse gjengitt i Aftenposten. Det til tross for at det skal være rikelig med pc-er, gode læreplaner og god kunnskap for hvilken type systematikk som må til for å utnytte informasjonsteknologi i læringsprosessene. Ifølge ITU monitor ved Universitetet i Oslo mener likevel bare 22 prosent av skolelederne at lærerne ved deres skole har god kompetanse til å bruke digitale læremidler i undervisningen. Det er i så fall en forklaring på at det er vegring blant lærere i ta i bruk ny teknologi. Og det illustrerer at det å gjennomføre en digital revolusjon i skolen er en enormt krevende oppgave.

Først og fremst er det et lederansvar. Kommunene, som skoleeiere, og rektorene ved de enkelte skoler må legge forholdene til rette for å øke kompetansen og dermed øke bruken av it-teknologi der den representerer et pedagogisk fortrinn. Like viktig er det at lærerne inntar en positiv holdning til nye virkemidler, selv om det representerer utfordringer. Lærerne må framfor noen vise at de kan ta til seg ny lærdom.