DATAPROBLEMER: Illustrasjonsbilde. Foto: Torbjørn Grønning/Dagbladet
DATAPROBLEMER: Illustrasjonsbilde. Foto: Torbjørn Grønning/DagbladetVis mer

Dataproblemer stengte norske nettbanker

Det var ikke mulig å logge seg inn på nettbank, bruke SMS-tjenester eller kontofon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et driftsproblem hos leverandøren EVRY gjør at mange bankkunder i Norge tirsdag ettermiddag hadde problemer med minibank, betalingsterminaler, nettbank og mobilbank.

Nå skal imidlertid problemet være løst, og EVRY får bekreftet av flere storbanker at systemet deres er oppe og går igjen.

- Det er riktig at vi fort kort tid siden fikk bekreftet at flere banker virket som normalt igjen. Mobilbanker var blant de første som fungerte, og vi jobber nå med å følge opp resten, sier konserndirektør i EVRY, Geir Remman til Dagbladet.

Foreløpig har EVRY ingen ytterligere informasjon på årsaken til problemet, men kommer tilbake med informasjon til kundene om kort tid.

EVRY har slitt med problemer flere ganger i år, noe som bankkundene har fått merke.

- Vi har en feil i vår sentrale infrastruktur. Her er det en komponent som har gått ut av funksjon.Dette medfører at det er problemer med minibanker, nettbanker og kortterminaler, sier Remman til Dagbladet.

Jobber intenst - Vi jobber intenst med å finne feilen og vi utfører feilsøking. Vi har et stort team som jobber på spreng, men foreløpig kan vi ikke gi noe tidspunkt på når ting er oppe igjen, sier Remman.

DNB , Skandiabanken og Sparebank1 Gruppen er alle kunder av EVRY (tidligere EDB Ergogroup) og rammes dermed av feilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette tar vi meget alvorlig og vi beklager på det sterkeste de problemene dette medfører, påpeker Remman til Dagbladet..
Problemene oppsto ved 15-tiden. Norges største bank DNB har lagt ut en melding på sine nettsider der det heter: «Det er for tiden en nettverksfeil hos vår driftsleverandør. Dette medfører at det ikke er mulig å logge inn i nettbanken, bruke våre SMS-tjenester eller kontofon»

- Dette er selvfølgelig en stor ulempe for våre kunder, og det liker vi dårlig. Vi håper det blir rettet opp raskt, sier informasjonsdirektør i Dnb, Thomas Midteide, til Dagbladet.

Mange rammes - Vi har problemer med minibanker, nettbank og mobilbank. Interne systemer i banken er også nede, sier informasjonskonsulent Frode Sandal i Sparebank1 SR-Bank til Stavanger Aftenblad. - Problemet er hos leverandøren Evry. Det jobbes på spreng for å rette opp feilen, sier Sandal.

Også Sparebank1 er også påvirket av feilen.

- Problemet er et nettverksproblem og det er leverandøren vår EVRY, som har problemer. Vi vet foreløpig ikke hva feilen er, men EVRY sier de fokuserer på å løse problemet. Alt har vært nede siden 14.50, sier Christian Brosstad, pressekontakt i Sparebank1 til Dagbladet.