Datatilsynet stopper hemmelige kundeopptak

SKIEN (Dagbladet): Datatilsynet har grepet inn overfor telefonselgerfirmaet Senter Netts forretningsmetoder. - En seier for oss, sier en av de mange rasende kundene, Maj-Lis Uller, til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet avslørte firmaets hemmelige lydopptak i en reportasje tidligere i høst. Sinte kunder som følte seg lokket i ei felle anmeldte firmaet og klaget til Datatilsynet. Organisasjoner som Gjeldsofferalliansen og Norsk Bedriftsforbund fikk en rekke klager på firmaet.

Grep inn

Datatilsynet grep inn overfor Senter Nett. Når må firmaet opplyse kunder om at samtalene blir tatt opp på lydband før bandet blir satt i gang.
Tidligere drev selskapet uten konsesjon. På telefon solgte firmaet Internett-annonser til bedrifter. Prisen var fire tusen kroner og mer. De som ikke betalte, ble presset med at firmaet satt med hemmelige lydopptak. Flere kunder hevder at det «ja» de hørte på opptaket var svar på noe helt annet enn bestilling av annonser til tusenvis av kroner.

- Det er flott at Datatilsynet har grepet inn. Det skal bli spennende å se hva som nå skjer. Selv har jeg blitt plaget av firmaet i månedsvis, sier Uller.

Hun har politianmeldt Senter Nett.

Stort problem

Norsk Bedriftsforbund er en interesseorganisasjon for 3500 små og mellomstore bedrifter. Næringspolitisk leder, Henriette Kristoff, sier til Dagbladet at telefonselgerfirmaer kan være en stor plage.

- Jeg er glad for reaksjonen overfor Senter Nett. På sikt håper vi at det blir gjennomslag for et forslag i Stortinget om at det må en skriftlig avtale til for at slike salg skal bli gyldige, sier Kristoff.