Datatilsynet vil bøtelegge pumpestikk-etterforskere

får 75.000 kroner i bot for å kartlegge kunder som stikker av fra bensinstasjoner uten å betale for seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Datatilsynet vil ilegge 75.000 kroner i bot til et selskap som har spesialisert seg på å håndtere pumpestikk, kunder som stikker av fra bensinstasjoner uten å betale for seg.

Selskapet Pixima lagrer videoer, hjelper til med politianmeldelser og driver inn penger via inkassoselskap.

Datatilsynet kritiserer selskapet for å ha et register over gjengangere som kryssjekkes mot flere bensinstasjoner, skriver Aftenposten. Dersom selskapet skulle hatt lov til denne praksisen, måtte de hatt konsesjon, påpeker tilsynet.

- Selskapet kan ikke bruke opplysningene de har fra et kundeforhold til et annet kundeforhold. Det er ok om informasjonen som stammer fra stasjonene som Shell eier, stilles til rådighet for Shell. Men det skal ikke brukes til å gi råd til Statoil eller andre, forklarer direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

Daglig leder i selskapet Stein Erik Larsen sier at de vil følge vedtaket og slutte med å kryssjekke biler på den måten de har gjort.
(NTB)