Datatrøbbel sinker flytrafikken i Norge og Sverige

-Nå er problemene løst, hevdet dataleverandøren klokka 15.40.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Flytrafikken i hele Norge og Sverige har vært forsinket med opptil en halvtime siden 06-tiden tirsdag morgen på grunn av dataproblemer. Passasjerene til de fleste store flyselskapene må sjekkes inn på den gamle måten med manuelle lister på papir.

Først klokka 15.40 ga den danske dataleverandøren CSC beskjed  til sine kunder om at problemene var fikset og at innsjekking kan gjenopptas på den «moderne» måten.

- Vi har ikke opplevd noe slikt på flere tiår. Datasystemet har gått i rykk og napp i hele dag, og for noen timer siden torde vi ikke lenger stole på det. Derfor har vi gått over til det gamle manuelle systemet inntil vi får garanti for at alt er i orden igjen. Det hadde vi ikke fått ved 14.30-tiden, sier adm. direktør Frank Aas i Serviceair Norge til Dagbladet.no tirsdag.

Hans selskap sjekker inn passasjerene for Norwegian og en rekke mindre flyselskaper.

- Av en eller annen grunn rammer dataproblemene bare Norwegians passasjerer av våre kunder. Jeg har ikke fått noen teknisk oversikt over problemene, men det er dataselskapet CSC - tidligere SAS Data - som leverer disse tjenestene fra sin base i Danmark, sier Aas.

Datalinjer

SAS Ground Services er det største selskapet som håndterer passasjerene fra de kommer inn dørene på flyplassene. SAS Braathens, de andre Star Alliance-selskapene, Widerøe og et 30-talls andre selskaper står på kundelisten. Der er det stopp over hele linja.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Noe slikt som dette kan jeg ikke huske at vi har opplevd. Vi har fått opplyst at ustabile datalinjer fra Telenor er årsaken. Det var verst fra morgenen av. Vi har hørt flere ganger at alt skulle komme raskt i orden, så vi får se. I ettermiddag er det bedre, sier informasjonssjef Hanne Bügel i SAS Ground Services.

 EN KØ ER EN KØ  på Gardermoen - i dag skyldes problemer at innsjekkingsselskapene har datatrøbbel. Her fra april i år Norsk Kabinforening var involvert i en konflikt. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
EN KØ ER EN KØ på Gardermoen - i dag skyldes problemer at innsjekkingsselskapene har datatrøbbel. Her fra april i år Norsk Kabinforening var involvert i en konflikt. Illustrasjonsfoto: Scanpix. Vis mer

Hun har base på Gardermoen, men understreker at problemene rammer alle flyplasser i Norge og Sverige.

Ikke Telenor

Telenor vil ikke påta seg noe ansvar for problemene. Den norske telegiganten er rett og slett ikke involvert i dette prosjektet i det hele tatt, i følge informasjonssjef Arild S. Johannessen i Telenor Nordic.

- Her må informasjonssjefen i SAS Ground Services ha misforstått hvem som er ansvarlig for datalinjene fra Danmark til Norge. I dette tilfellet er det danske TDC, det bekrefter også dataleverandøren CSC, sier Johannessen til Dagbladet.no

Datatrøbbel sinker flytrafikken i Norge og Sverige