Forelsket i 80- og 90-tallet: Thomas Borgvang, David Hasselhoff og Chris Collings. Foto: Jim Hoogendorp.
Forelsket i 80- og 90-tallet: Thomas Borgvang, David Hasselhoff og Chris Collings. Foto: Jim Hoogendorp.Vis mer

David Hasselhoff: I would like to buy your company

Hvem hadde trodd at Baywatch-stjernen David Hasselhoff skulle turnere Europa rundt med en dance-artist fra Eidsvoll og en musikk-manager fra Ålesund?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): De siste årene har to karer fra Norge sørget for å «vekke» en rekke 90-talls-stjerner til live.

Thomas Borgvang fra dance-gruppen Reset og musikk-manager Chris Collings har greid kunststykket å fylle Telenor Arena med artister mange trodde hadde gått ut på dato for flere tiår siden.

Nostalgi Artister som Samantha Fox, Sabrina, 2 Unlimited, Haddaway, DJ Sash og Rick Astley ville sannsynligvis hatt problemer med å fylle en stor bar, men når du setter dem sammen med flere andre profilerte navn fra samme epoke og lager et show rundt det, strømmer minnene på.

Slik oppsto en forretningside.

David Hasselhoff I 2013 fikk Borgvang og Collings hentet inn Baywatch-stjernen David Hasselhoff som konferansier på Telenor Arena.
- Han ble supergira, sier Collings til Hegnar.no.

I want to buy a part of your company, var reaksjonen fra Hasselhoff.

- Jeg er vant til at mange snakker mye og med stor ord. Etter to dager fikk vi en mail fra David Hasselhoff og så var alt i gang, forteller Collings.

«Celebrate The 80s and 90s» De tre herrene etablerte selskapet «Celebrate The 80s and 90s», hvor Baywatch-stjernen eier 50 prosent og de to nordmennene sitter på 25 prosent hver.

- Showet i Oslo var så proft at jeg bare måtte bli en del av dette fremover. Jeg ønsket å være frontmannen. Husk at når vi snakker om 80- og 90-tallet så har alle er forhold til Baywatch og Knightrider, sier Hasselhoff til Hegnar.no.

- Hvordan er det å jobbe sammen med nordmennene?
- De er veldig proffe. Dersom jeg skal bruke navnet mitt til å fronte et slikt show så må det være bra, forteller Hasselhoff.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har tatt showkonseptet vårt og pakket det inn i en ny, internasjonal ramme hvor David Hasselhoff er frontpersonen. Han er tross alt en av verdens mest kjente TV-profiler, forteller Borgvang.

Turne Celebrate The 80s and 90s startet årets turne i Portugal før turen gikk videre til Spania, Tyskland, Italia og Slovakia. Denne helgen inntok artistene Budapest, og i oktober står Sverige og Nederland for tur.

- Vi ønsker å ta konseptet verden rundt, forteller Hasselhoff.

Blod på tann Det er ambisiøse planer, og Borgvang og Collings har forhåpentligvis lært av tidligere feil. Etter å ha solgt ut alle billettene til arrangementet på Telenor Arena våren 2012 fikk de blod på tann og booket de største arenaene i Sverige og Danmark.

Den økonomiske risikoen var skyhøy. De satset hardt men konseptet slo ikke like godt an i våre to naboland. I november samme år kastet de inn håndkleet og erklærte selskapet konkurs.

- I Sverige og Danmark hadde vi for dårlig tid på å markedsføre oss og satset alt, selv uten lokale partnere. Malmö Arena var derimot så fornøyd med showet vi leverte at de har invitert oss tilbake til å ha show der 11. oktober, denne gang i samarbeid med verdens største konsertarrangør Live Nation, forteller Collings.

Millionbutikk På årets Europa-turne har de solgt konseptet til ulike konsertarrangører. Når de skal summere opp 2014 regner de med å ha omsatt for rundt ti millioner kroner og sitte igjen med tre millioner kroner. Dette er kun for det amerikanske selskapet «Celebrate The 80s and 90s LLC», som Collings og Borgvang eier sammen med Hasselhoff.

- I tillegg har vi omsetning i våre norske selskaper som blant annet drifter konseptene vi har hatt på Telenor Arena. Et enkelt show på Telenor Arena omsetter alene for rundt 12-14 millioner kroner, inklusiv billettsalg, mat og drikke. Her sitter vi igjen med en betydelig høyere del av overskuddet, forteller Collings.
Asia I disse dager jobber Borgvang, Collings og Hasselhoff med å tilrettelegge Celebrate The 80s and 90s i Asia, hvor de sikter inn mot show i Singapore og Hong Kong i mars 2015.

På denne turneen vil de også trekke inn asiatiske band som var store på 80- og 90-tallet. Nok en gang skal Hasselhoff åpne dørene.

- Europa og Asia er uten tvil det største markedet for David Hasselhoff, slår Borgvang og Collings fast.

Norge Våren 2015 går også turen til til Norge.

- Vi lover den råeste artistrekken på neste show vi skal ha i Oslo. Det blir noen gamle kjenninger og noe nytt. Vi er nå i sluttforhandlinger med flere artister, og ønsker derfor ikke å si noe mer nå, avslutter Borgvang.

Lørdag 25. april blir neste gang du kan ta plass i tidsmaskinen og forflytte deg tilbake til 90-tallet. Da braker det på nytt løs i Oslo.

Flere nyheter Betaler nesten 100 000 kroner pr kvm for små leiligheter
DNB Markets: - Oppsvinget holder frem
- Liten grunn til å heve renten