- De burde vite bedre enn å sko seg på andres tragedie

Expert sier at de bare har valgt å være ærlige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - I beste fall er dette tankeløst. Et selskap som Expert burde vite bedre enn å sko seg på andres tragedie, sier Trine Lise Sundnes, påtroppende leder i LO-forbundet Handel og Kontor, om den nye reklamekampanjen til Expert.

I kampanjen beskriver de hvordan de har kuttet kostnader for å unngå konkurs, og da blant annet lagt ned 358 butikker og sagt opp 1432 medarbeidere.

- Respektløst «Mange ville kanskje valgt å sette opp prisene. Vi valgte å kutte kostnader og senke prisene» skriver de.

- Dette blir å lage en kampanje på at noen ar mistet jobben sin. Det gjør man bare ikke. Dette er respektløst overfor de som har mistet jobben sin, sier Sundnes.  Hun oppfordrer Expert til å revurdere kampanjen.

- I seinere tid er det ett selskap som har utmerket seg med lave priser på de ansattes bekostning, Ryanair. Jeg håper at ikke Expert vil bli hvite- og brunevarenes svar på Ryanair, sier Sundnes.

Karin Andersen, nestleder i Stortingets arbeids- og sosialkomité sier at reklamen er respektløs.

- RESPEKTLØST_: Påtroppende leder i Handel og Kontor, Trine Lise Sundnes, sier at kampanjen i beste fall er tankeløs. 
Foto: Ned Alley / NTB scanpix
- RESPEKTLØST_: Påtroppende leder i Handel og Kontor, Trine Lise Sundnes, sier at kampanjen i beste fall er tankeløs. Foto: Ned Alley / NTB scanpix Vis mer

- Kampanjen tyder på en utrolig smakløshet, og liten forståelse for hvor vanskelig det er for folk som blir sagt opp.

- Feil retning Hun understreker at hun skjønner at bedrifter av og til må si opp folk fordi at man ikke kan lønne dem, men sier det er noe helt annet å reklamere med det.

- Det tyder på et verdisyn som er på vei i feil retning. Det er helt surrealistisk for oss, som debatterer hvordan alle som ønsker det skal kunne få jobb i Norge, at en bedrift gjør det kult og morsomt å si opp folk, sier hun.

- Man pleier å takke folk som har gjort en jobb for seg, dette her er mer «æda-bæda, vi tjener på å ha blitt kvitt deg», sier Andersen

- Feil Experts administrerende direktør Anders Nilsen sier at både Andersen og Sundnes ikke har tolket kampanjen slik den er ment.

- Dette er informasjon om hva vi har vært igjennom. Jeg tror vi tydelig sier at vi dessverre måtte si opp folk, og dessverre måtte vi stenge butikker, sier Nilsen til Dagbladet.

Han forteller at de fleste som har mistet jobben har vært i Sverige, fordi at de måtte legge ned hele den svenske virksomheten. Han sier at deres ansatte i Norge har vært lite berørt i den store sammenhengen.

- SMAKLØST:  Nestleder for Helse- og omsorgskomiteen Karin Andersen (Sv) sier at reklamekampanjen tyder på et verdisyn som er på vei i feil retning.  Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
- SMAKLØST: Nestleder for Helse- og omsorgskomiteen Karin Andersen (Sv) sier at reklamekampanjen tyder på et verdisyn som er på vei i feil retning. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet Vis mer

- Det er en ærlig og veldig uvant måte å fortelle hva vi har gjort, ikke bare si hva som er bedre. Det er ikke slik de tolker det, og det er leit om det blir oppfattet slik av andre også, sier han.

Han understreker at de ønsker å åpne nye butikker og skape flere arbeidsplasser, ikke si opp ansatte eller stenge butikken.

- Vi vil si at nå skal det gå bra, vi er ikke Expert som må si opp ansatte - nå skal det gå bedre, sier Nilsen, og legger til at de åpnet to nye butikker senest i forrige uke.

Skjermdump: Expert.no
Skjermdump: Expert.no Vis mer