DØDE: Pilot Richard Westgate (43) døde i 2012. Han hevdet han ble syk av giftige gasser om bord. Nå går rundt 50 syke piloter og flygende personell til søksmål mot flyselskaper. Foto: AFP/cascadenews.co.uk
DØDE: Pilot Richard Westgate (43) døde i 2012. Han hevdet han ble syk av giftige gasser om bord. Nå går rundt 50 syke piloter og flygende personell til søksmål mot flyselskaper. Foto: AFP/cascadenews.co.ukVis mer

De døde pilotene Richard (43) og Karen (43) sa begge at de ble syke av gasser om bord

Nå går rundt 50 syke piloter og besetningsmedlemmer til søksmål mot sine flyselskaper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Med fire dagers mellomrom ble de tidligere British Airways-pilotene Richard Westgate (43) og Karen Lysakowska (43) gravlagt i januar 2013, skriver news.com.au.

I dag skriver Dagbladet at Westgate hadde store helseproblemer i flere år før han døde i desember 2012 (krever innlogging).

Westgate selv var aldri i tvil om at giftgasser i flyets pusteluft var årsaken til hans vedvarende hodepine, kvalme og kroniske trøtthetsplager som han opplevde i stadig sterkere grad de siste åra bak spakene.

Tryglet flyselskapet Og Westgate var ikke eneste tidligere British Airways-pilot som døde i 2012.

Den, etter sigende, svært talentfulle piloten Karen Lysakowska ble satt på bakken i 2005 på grunn av sviktende helse. Da tryglet hun sjefene i British Airways om å ta tak i problemene med giftgasser i flyets pusteluft.

I et brev til selskapsledelsen i 2006 skrev hun:

«Mitt mål er å bli frisk og kunne fortsette å fly. Ikke å måtte gå inn i en rettslig strid på grunn av den påvirkningen forurenset pusteluft har hatt på mitt liv. Men må jeg, så kommer jeg til å gjøre det.»

Senere ble Lysakowska alvorlig kreftsyk, og planene om et søksmål mot British Airways strandet med det.

Massesøksmål Nå forbereder imidlertid den britiske advokaten Frank Cannon å gå til søksmål mot en rekke flyselskaper på vegne av rundt 50 syke piloter og besetningsmedlemmer som mener giftgasser i fly er årsaken til deres helseplager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Cannon representerer også to flypassasjerer som mener de er blitt syke av forurenset pusteluft i kabinen.

Som Dagbladet har omtalt i en rekke artikler siden 2003, inneholder turbinoljene som brukes i flymotorer kjemiske stoffer, såkalte organofosfater, som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Siden alle moderne fly, så nær som Boeing 787 Dreamliner, henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta ved lekkasje, søl eller overfylling av turbinolje i motoren.

- Risiko for dødsfall Nå pågår en offentlig gransking av Richard Westgates død, og de foreløpige resultatene har fått sjefgransker Sheriff Stanlope Payne til å slå alarm, skriver flere store britiske medier som Daily Mail og Telegraph.

Som senior coroner i Dorset leder Payne ei gruppe etterforskere og patologer som gransker unaturlige dødsfall. Som følge av det de har funnet ut så langt om pilotens dødsfall, har Payne skrevet en rapport til British Airways og britiske flymyndigheter (Civil Aviation Authority, CAA) med krav om at de tar grep umiddelbart for å «forhindre framtidige dødsfall».

- Etter min mening er det en risiko for at framtidige dødsfall vil skje om det ikke handles nå, sier Sheriff Stanlope Payne.

Dette skal være aller første gang det offentlige Storbritannia vedkjenner seg det såkalte «aerotoksisk syndrom».

Payne trekker fram at det er de som ofte blir eksponert, altså flybesetning og folk som reiser ofte med fly som løper størst risiko for helseskade. Også personer som er genetisk predisponert for å bli syke av giftstoffene er i faresonen.

Før han døde ba Richard Westgate advokat Cannon om å saksøke British Airways for brudd på helse- og sikkerhetsretningslinjene. Advokaten presset hardt for å få til den offentlige granskingen, som nå har resultert i at sjefgransker Payne har slått alarm overfor flyselskap og myndigheter.

- Dynamitt - Rapporten er dynamitt. Dette er første gang en offentlig gransker har kommet til den konklusjon at pustelufta i fly kan være til skade, sier Cannon, ifølge Telegraph.

Sjefgranskeren har gitt flyselskapet og flymyndighetene 56 dager på å respondere på hans rapport.

British Airways sier de kommer til å avgi svar i rett tid, men viser foreløpig til undersøkelser som ikke viser noen sammenheng mellom giftgasser om bord og helseplager.

Bristiske flymyndigheter (CAA) viser også til studier som tilsier at en slik sammenheng er usannsynlig, men sier de vil se nærmere på sjefgranskerens rapport.

Dagblad-serie Dagbladet har i en årrekke skrevet om giftgasshendelser i fly. I mai i fjor skrev Dagbladet om en sjokkrapport fra den tyske havarikommisjonen (BFU) som viser at flygere, besetning og passasjerer har fått helseproblemer etter såkalte giftgasshendelser i fly.

I juni i fjor omtalte Dagbladet en undersøkelse fra Australia som viser at passasjerer og besetning har vært utsatt for giftige gasser mer enn 1000 ganger på fem år.

Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt.

Våren 2011 kunne de norske forskerne påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn. Giftstoffene kan føre til skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

I en studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviste forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly som hadde hatt røykutvikling i kabin fra motoren.