De dramatiske minuttene

Slik var de siste dramatiske minuttene på Rørosbanen torsdag formiddag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KLOKKA 13.00- 13.12: Ifølge Jernbaneverket kommer nordgående tog, på vei fra Hamar til Rena, til nedlagte Rustad stasjon, og blir stående noen minutter. Lokaltoget fra midten av 80-tallet er langt fra fullt. En av de overlevende, Christopher Øvergaard, forteller til Dagbladet at han var alene i den bakre delen av den første vogna på toget.

Lokaltoget har obligatorisk stopp ved Rustad stasjon i tre minutter. Her skal det vente på sørgående, før det får klarsignal til å kjøre videre. Ifølge Dagbladets opplysninger stopper toget, men forlater stasjonen flere minutter før ruteplanen.

Samtidig er sørgående tog fra Trondheim til Hamar - med 83 passasjerer om bord - sju minutter forsinket fra Rena. Toget forlater stasjonen 13.08. Det opplyser informasjonssjef i NSB, Arvid Bårstu, til Dagbladet.

KLOKKA 13.12- 13.13: De to togene kjører flere kilometer på samme spor. På togledersentralen på Hamar sitter to rutinerte togledere og følger trafikken fra Eidsvoll i sør til Dombås i nord.

Gjennom et fjernstyringsanlegg skal de hele tida ha kontroll over hvor togene befinner seg. De har også ansvaret for at signallysene fungerer.

- Vi kan imidlertid ikke følge togene kontinuerlig, sier trafikksjef Hans Erik Wiig ved Jernbaneverkets region øst.

Etter all sannsynlighet har toglederne på dette tidspunktet i flere minutter visst at to tog er på kollisjonskurs, men de klarer ikke å unngå dødskrasjet.

Andre hovedstrekninger har automatiske systemer som øyeblikkelig stopper tog som kjører feil. Men på Rørosbanen er det ingen sikkerhetssystemer som stopper togene når de kjører på rødt. Det eneste som skjer er at toglederne på Hamar får en beskjed på dataskjermen. Derfor er togledernes eneste mulighet til å unngå katastrofe å få tak i lokomotivførerne på NMT 450 mobiltelefoner. Passasjerenes sikkerhet avhenger av at Telenors eldste mobilnett har dekning og er operativt.

Det er også en liten mulighet for at toglederne på Hamar ikke ser at togene er på kollisjonskurs. Togledersentralen på Hamar er uten oppsyn når toglederne må på do eller blir avbrutt på andre måter. Det blir heller ikke utløst noen lydalarm hvis et tog kjører mot rødt.

KLOKKA 13.14: De to erfarne lokførerne, henholdsvis 41 og 58 år gamle, ser etter all sannsynlighet at det kommer et tog imot. Ifølge NSB-ledelsen er det 200- 300 meters sikt ved ulykkesstedet på Åsta. Dersom ikke lokførerne har fått beskjed at de er på kollisjonskurs, er det umulig å stoppe togene som har en bremselengde på opptil 700 meter.

Togene raser inn i hverandre, og 5000 liter diesel tar fyr. Politiet får umiddelbart melding om ulykken via nødtelefon klokka 13.14. En gedigen redningsaksjon starter.