MOBILE KRIMINELLE: Vytaras Ratkevicius, sjefsetterforsker i Europol og representant for Interpol i Litauen og kollegaen Giedre Tamulioniene fra samme etat, mener godt politiarbeid i Litauen er en av årsakene til at de kriminelle flytter seg ut i Europa og til Norge. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
MOBILE KRIMINELLE: Vytaras Ratkevicius, sjefsetterforsker i Europol og representant for Interpol i Litauen og kollegaen Giedre Tamulioniene fra samme etat, mener godt politiarbeid i Litauen er en av årsakene til at de kriminelle flytter seg ut i Europa og til Norge. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

Biltyveri

- De drar til Norge. Det er lettere å stjele der

I Litauen ble det stjålet 883 kjøretøy i fjor. Tallene er langt høyere for Norge.

VILNIUS (Dagbladet): 23,5 milliarder kroner. Den smått utrolige summen er tallet Interpol beregner verdien av stjålne biler, underholdningssystemer, ratt, dekk og bilcomputere i fjor. Penger som havnet rett i hendene på organiserte bander i Europa.

FRYKTER HACKERE: Darius Urbonas er innenriksminister i Litauen og åpnet årets IAATI-konferanse i Vilnius. Han ser en tendens til bruk av høyteknologi for å overkomme bilenes sikkerhetssystemer og frykter at hackere kan ta kontroll over bilene. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
FRYKTER HACKERE: Darius Urbonas er innenriksminister i Litauen og åpnet årets IAATI-konferanse i Vilnius. Han ser en tendens til bruk av høyteknologi for å overkomme bilenes sikkerhetssystemer og frykter at hackere kan ta kontroll over bilene. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet. Vis mer

Under en presentasjon på IAATI-konferansen (International Association of Auto Theft Investigators) i Vilnius i Litauen la Interpol fram en rekke sjokkerende tall. Totalt ble 676 628 kjøretøy stjålet i Europa i fjor. Italia topper lista. Der ble 148 900 biler meldt stjålet i fjor. Ifølge tall fra Finans Norge ble 3147 biler stjålet i Norge i 2017. I Sverige forsvant over 16 000 biler.

Litauen er en kjent destinasjon for stjålne biler, men i fjor ble det bare stjålet 883 kjøretøy i landet.

- På grunn av stor innsats fra politiet flytter de kriminelle fra Litauen og ut i Europa, sier Vytaras Ratkevicius, sjefetterforsker i Europol og representant for Interpol i Litauen. Han forklarer det lave tallet med at politiet i Litauen har fokusert kraftig på å slå ned på biltyverier.

Til Norge

INTERPOL: Giedre Tamulioniene er spesialist i Europol og mener de unge velger en kriminell løpebane fordi de ikke har noe å miste. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
INTERPOL: Giedre Tamulioniene er spesialist i Europol og mener de unge velger en kriminell løpebane fordi de ikke har noe å miste. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet. Vis mer

Med seg på konferansen i Litauens hovedstad har han med seg sin kollega Giedre Tamulioniene.

- De kriminelle drar til Norge og Sverige. Det er lettere å stjele der, sier hun til Dagbladet.

Tamulioniene forklarer fenomenet med omreisende, litauiske kriminelle gjenger med fattigdom og lite utdanning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når du ikke har noen ting, så tar du alt. Det er ofte unge personer som fristes av lette penger vi ser ende opp som kriminelle, sier Tamulioniene.

Interpol-offiserene mener det hele er godt organisert.

- De unge blir trent. De begynner med å kjøre stjålne kjøretøy fra et sted til et annet. Når de får mer tillit stiger de gradene. Til slutt er de erfarne biltyver, sier Vytaras Ratkevicius.

Skjulte miljøer

Peter Sundman var tidligere politi i Stockholm med bilkrim som spesialfelt, men jobber nå som etterforsker i Larmtjänst, en organisasjon forsikringsselskapene i landet har gått sammen om. Målet er bekjempe forsikringsrelatert kriminalitet.

- Bilrelaterte forbrytelser er en viktig del av organisert kriminalitet i Europa. Det er skjulte og lukkede miljøer, der de som stjeler bilene ofte ikke vet hvem som er over de i organisasjonen, sier Sundman.

Han mener de kriminelle gjengene er organisert som i en pyramide. Pengene går fra bunn til topp.

- Gjengene er multikriminelle, men de har spesialister som utfører forbrytelsene. Det er ikke bare enkelt å stjele et kjøretøy, sier Sundman.

Lett å stjele

BILTYVERI: Denne mannen leverte aldri fra seg bilen etter prøveturen. Bilen er en sjelden BMW 535 og koster nesten en million kroner. Video: Elite Bil Vis mer Vis mer Vis mer

I Larmtjänst har den tidligere polisen fokus på landbruksmaskiner og anleggsmaskiner. I Skandinavia er det et økende problem og Sundman mener det er lettere å stjele enn personbiler.

- Jeg bruker å si at du trenger bare en nøkkel, så har du nøkkel til 90 prosent av alle anleggsmaskiner i Sverige. Det er det samme i Norge, sier Sundman.

Han mener det må stilles krav til fabrikantene, men selv om sikkerheten blir bedre vil det alltid være en kamp mellom produsentene og tyvene.

BESLAG: En politiaksjon i Litauen avslørte et helt lagerbygg med stjålne bildeler. Foto: Politiet.
BESLAG: En politiaksjon i Litauen avslørte et helt lagerbygg med stjålne bildeler. Foto: Politiet. Vis mer

Det er ikke bare kjøretøyene som er attraktive på det svarte markedet. Kollisjonsputer, navigasjonssystemer, batterier, motorer, girbokser, frontlys og alt som kan brukes til reservedeler i en bil er til salgs på det svarte markedet.

Ifølge Interpol fraktes stjålne deler gjennom Europa med buss, tog og med egne post-tjenester. Politiet gjør også beslag i konteinere og alle slags kjøretøy.

Opererer i Norge

- Vi kjenner til at kriminelle fra Baltikum opererer i Norge. De stjeler alt. Verktøy, båtmotorer, sykler og biler. Vi får ofte spørsmål fra forsikringsselskaper i Litauen om vi kan identifisere tyvgodset, men med dårlig merking av for eksempel verktøy blir det ofte vanskelig, sier Nils Kristian Brekke, som er utreder i forsikringsselskapet Codan. Brekke sitter i styret i IAATI og har et stort nettverk av politi og etterforskere i de baltiske landene.

Han mener det er de samme bandene som opererer i hele Skandinavia.

I VILNIUS: Nils Kristian Brekke er tidligere politi, men jobber nå som utreder og etterforsker i Codan Forsikring. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
I VILNIUS: Nils Kristian Brekke er tidligere politi, men jobber nå som utreder og etterforsker i Codan Forsikring. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet. Vis mer

- En typisk metode er at tyvene flyr inn, leier seg et kjøretøy og gjennomfører innbrudd og tyveri. Så lagres tyvgodset på et avtalt sted der det blir hentet av en varebil. Når det blir kjørt over grensa er allerede tyvene ute av landet, sier Brekke.