- De fleste hadde faktisk ikke dødd, men «sovnet inn», «reist hjem til Jesus» eller «endelig fått hvile»

Dør ikke folk lenger? spør psykologspesialist etter å ha analysert dødsannonser.

BRUKER IKKE «DØD»: I omkring 70 prosent av dødsannonsene som ble analysert, ble ikke ordet «død» brukt. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
BRUKER IKKE «DØD»: I omkring 70 prosent av dødsannonsene som ble analysert, ble ikke ordet «død» brukt. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Spesialpsykolog ved senter Senter for Krisepsykologi, Elin Hordvik, har i mange år lest dødsannonsene i avisa.

Hun jobber mye med krisepsykologi, alvorlig syke og etterlatte etter ulike dødsfall og ønsket å gå nærmere inn på innholdet i dødsannonsene.

Over tre uker gikk hun systematisk gjennom hva som sto i Bergens Tidendes dødsannonser, skriver hun selv på senterets fagblogg. Hordvik undret seg over det hun oppfattet som en tildekking av temaet død. Det viste funnene hennes også, og de færreste brukte ordet «død» i dødsannonser.

- De fleste hadde faktisk ikke dødd, men de hadde «sovnet inn», de hadde «gått bort», blitt «revet bort»,  de hadde «reist hjem til Jesus», eller de har «endelig fått hvile», og noen hadde «tapt kampen mot kreften», skriver hun.

Oppmerksomhet Innlegget og analysen av annonsene har fått mye oppmerksomhet, og er i dag også omtalt i Bergens Tidende.

Over 70 prosent av de 215 dødsannonsene hun analyserte, inneholdt ikke verbet «døde».

- Dette er noe jeg har lagt merke til og tenkt på i flere ord. Jeg har ikke sett systematisk over tid om noe har forandret seg, men jeg er sikker på det har skjedd noen endringer. På den ene siden er man blitt mer åpne om hva døden er, men det foregår også en merkelig tildekning av døden, sier Hordvik til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer