De ga blaffen i EuroSong

Begivenhetene i Oslo Spektrum møtes med total likegyldighet og latterliggjøring av unge musikkfans. På Sentrum Scene står musikalsk politisk agitasjon fra Amerika på dagsordenen, mens på rockklubben So What arrangeres en egen komisk vri på EuroSong-sirkuset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi driter i hva som skjer med både Norge og alle andre på Grand Prix-finalen i kveld, sier Rune Ellefsrud (22) fra Åmot i Telemark. Sammen med venninnene Jorunn Verpe (22) og Thea Kristoffersen (21) har han tatt veien helt til Oslo for å se Rage Against The Machine. Konserten ble utsolgt for flere måneder siden til et publikum som åpenbart har svært lite til overs for det glitterfylte millionarrangementet som samtidig går av stabelen noen få hundre meter lenger øst i byen.

- Publikumet som er her i kveld ville vært her selv om det var julaften, sier Christian Schøyen som jobber for arrangøren Gunnar Eide A/S.

- Dette er en type folk som ikke bryr seg om tradisjoner som for eksempel Grand Prix.

- Driter i Bettan

Det er lite rasling med diamanter blant publikum på Rage Against The Machine-konserten. De fleste har på seg trøyer og olabukser, og gir uttrykk for at kveldens konkurrerende arrangement er en fjollete affære.

- Grand Prix suger, det er ikke noe trøkk og det skjer aldri noe nytt. Hvert år presenterer de den samme møkka, sier Elisabeth Akselsen (17) og Katrin Brattås (15).

Ikke overraskende er det også dårlig med norgespatroitismen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi driter i Bettan, er kommentaren fra sandefjordsjentene.

Alle Dagbladet snakker med på Sentrum Scene mener Rage Against the Machine, i motsetning til EuroSong-musikken, er bedre fordi den har innhold og mening, og fordi bandet har noe viktig å si ved siden av at det er veldig bra musikk.

En alternativ vinner

På rockklubben So What har de valgt å kommentere EuroSong-finalen med en ironisk vri. Det mørke kjellerlokalet er fylt med folk som liker alternativ og uavhengig musikk. Band som vanligvis er tilknyttet små plateselskaper, eller som ikke har platekontrakt i det hele tatt.

- Vi vil gjerne at band fra alternativscenen skal få en sjanse, sier Claes Olsen, daglig leder ved So What.

Kveldens vinner her ble Weeds, som vant den alternative Grand Prix-kåringen i konkurranse med 59 andre band fra Norge. Premien er en stor pokal og spillejobb på Quart-festivalen i sommer.

Kåringen har gått livlig for seg og publikum har vært sortert i liksom-grupper fra Jamaika, Cuba, Marokko og andre eksotiske land som ligger et godt stykke fra Europa og Oslo.

- Vi elsker Grand Prix, sier Nina Skaugvolldal (25) og Thomas Strzelecki (27) og gliser.