FARLIGE FØRERLØSE?: Bilene fylles av stadig mer elektronikk og nettverkstilgang, men utsettes samtidig for nye farer i form av hackere. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/dpa/NTB Scanpix
FARLIGE FØRERLØSE?: Bilene fylles av stadig mer elektronikk og nettverkstilgang, men utsettes samtidig for nye farer i form av hackere. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/dpa/NTB ScanpixVis mer

De ga to hackere i oppdrag å ta kontroll over bilen. Så kuttet de bremsene og girkassa

- Kommer til å ta liv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I disse dager har det blitt gjort store framstøt i kampen for å få biler som styrer seg selv på veiene, først og fremst for å beskytte sjaføren mot seg selv og andre.

Det kan derimot se ut som om det er fordelaktig å klamre seg til den gamle opelen eller volvoen enda en stund. I alle fall om man skal tro Wired Magazine.

Tok kontroll I en artikkel som ble publisert i dag rapporterer de om hvordan de leide inn to hackere for å se om de kunne ta kontroll over en Jeep Cherokee fra deres egen stue. Bak rattet i bilen satt magasinets nervøse journalist.

Og oppdraget ble gjennomført med glans.

Sikkerhetsekspertene Charlie Miller og Chris Valasek kom seg inn i bilens «elektroniske hjerne» gjennom underholdningssyustemet, og skrev om programkoden før de plantet sitt eget virus. Deretter var det kattens lek med musen.

Første satte de på hiphop-musikk og skrudde volumet til maks, før aircondition-anlegget fikk samme behandling. Deretter tok de livet av både girsystem og bremser.

Journalisten, Andy Greenberg, endte til slutt i ei grøft, men kom fra episoden uten skader.

- Kommer til å ta liv Miller, som var en av de to som tok over bilens systemer, jobber til daglig som sikkerhets-researcher for Twitter, og har en forhistorie som hacker for USAs nasjonale sikkerhetsetat (NSA).

Han er redd dette kan bli et langt større problem i framtiden enn det er nå. Det skriver USA today.

- Om forbrukere ikke har begynt å klage til bilprodusentene om dette, så er det på høy tid. Dette er den typen software-feil som kommer til å ta liv.

De vil legge fram funnene sine på den store sikkerhetskonferansen «Black Hat» i Las Vegas den 1. august, men de akter å utelate detaljene om nøyaktig hvordan de tok over bilen for å hindre at andre gjør det.