NY APP: Facebook lanserer snart sin nye app som skal gjøre det enklere å dele bilder fra spesielle hendelser med de andre som deltok. De tar i bruk «Messenger» for å spre denne. Foto: REUTERS/Dado Ruvic/ NTB Scanpix
NY APP: Facebook lanserer snart sin nye app som skal gjøre det enklere å dele bilder fra spesielle hendelser med de andre som deltok. De tar i bruk «Messenger» for å spre denne. Foto: REUTERS/Dado Ruvic/ NTB ScanpixVis mer

De har bomma gang på gang. Nå bruker Facebook alle triks for å få deg til å bruke den nye appen

«Øyeblikk».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Innad i det som etterhvert har blitt en global børsgigant verdt flerfoldige millarder både kroner og dollar, finnes det en underavdeling som heter «Creative Labs».

Denne gjengen er ansvarlige for å komme opp med nye tilvekster til sosiale medier-fenomenet som, i likhet med moderskipet, skal bli «uunnværlig» for mennesker over hele kloden.

Men det har de ikke fått helt til. I alle fall ikke ennå.

Bomskudd Apper som «Slingshot», «Riff» og «Hello» ble aldri noen store vinnere blant publikum, og som BuzzFeed så fint karakteriserer det: «... og har du en av disse appene på telefonen din er sjansen stor for at du jobber for Facebook».

Det eneste tilleggsprogrammet med virkelig gjennomslagskraft er meldingstjenesten «Messenger», og dette godt hjulpet av at Facebook tok vekk funksjonen i hoved-appen.

Vips, så hadde de notert seg for 700 millioner unike brukere i måneden på meldingstjenesten, og det er den de håper skal hjelpe dem til å få en ny vinner blant folket når de nå lanserer sin nye app: «Moments».

«Moments» «Moments», eller «Øyeblikk» om du vil, er designet for å dele et lite antall bilder med et lite utvalg venner, og som navnet hinter om er det knyttet til øyeblikkene man deler.

Programmet tar ibruk ansiktsgjenkjenning og tidspunkt da fotografiet ble tatt, og organiserer og lagrer dem på Facebook sine servere så de ikke tar opp plass på ditt foretrukne elektroniske verktøy/leketøy.

Deretter kan man dele de med vennene man enten var i utdrikkningslag med, eller de som var på korpsleir.

Lav terskel Men hvor kommer Messenger inn i bildet? Jo, dette blir nemlig hovedkanalen hva distribusjon angår.

- Det er slik vi håper folk vil adopotere de nye appen. Om man synkroniserer et bilde med noen som ennå ikke har appen vil de få en forhåndsvisning på Messenger, og et valg om de vil laste ned appen for å se bildet.

Dermed blir terskelen for å gå til anskaffelse av Facebooks siste nyvinning veldig lav for folk flest. Så gjenstår det bare å se om den også blir en hit.