- De har ikke takla situasjonen overhodet

Helly Ottebergsen omsider på vei hjem etter tre netter på Gatwick.

 CAMP-GATWICK : Her har Helly Ottebergsen og andre strandede reisende sovet de siste tre netten. Siden tirsdag har hun og andre Norwegian-reisende sittet strandet på Gatwick Airport i London, da flyplassen har vært stengt på grunn av snøvær. Foto: Privat.
CAMP-GATWICK : Her har Helly Ottebergsen og andre strandede reisende sovet de siste tre netten. Siden tirsdag har hun og andre Norwegian-reisende sittet strandet på Gatwick Airport i London, da flyplassen har vært stengt på grunn av snøvær. Foto: Privat.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lærer Helly Ottebergsen rakk aldri å komme tilbake til skoleelevene sine denne uka, men nå, fredag morgen, står hun omsider ved gaten i Gatwick og har sjekket inn på Norwegians formiddagsfly til Oslo, kan hun fortelle når Dagbladet snakker med henne fredag morgen.

Gatwick åpnet for trafikk igjen klokken 06.00 i dag, fredag, etter å ha vært stengt siden tirsdag ettermiddag.

Det var på tirsdag kveld flyet hennes egentlig skulle gå, men da Gatwick stengte tirsdag, fikk hun seg heller tre netter på flyplassens benker og betonggulv.

I frustrasjon over det hun sier har vært manglende informasjon fra Norwegians side - flyselskapet hun reiser med - kontaktet hun i går kveld Dagbladet

SMS-forvirring Norwegian fikk i går, torsdag morgen, konsesjon til å sette opp seks ekstra flyvninger fra Stansted heller enn Gatwick i løpet av dagen i går.

Den informasjonen nådde ikke Ottebergsen før en annen av de flere titalls Norwegian-passasjerene som også var strandet på Gatwick fortalte henne det.

Ottebergsen hadde etter siste beskjed hun hadde fått fra Norwegian onsdag morgen klokken 09.00 booket om til en ordinær flyvning fredag kveld, og var derfor ute av «krise-SMS-varslingssystemet» til Norwegian.

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier til Dagbaldet torsdag kveld at Ottebergsen likevel skulle ha fått en direkte telefon fra Norwegians kundesenter med informasjon om Stansted-flyvningene, og han beklager det inntrufne.

Han sier imidlertid - etter å ha kontaktet sitt egne kundesenter - at grunnen til at de aldri ringte hennne opp direkte var at hun allerede hadde ringt, og at de derfor ikke rakk å kontakte henne før hun hadde kontaktet dem.

Flere hundre kroner på kundesenteret Det bekrefter også Ottebergsen at hun gjorde. Hun ringte kundesenteret for å booke seg om til en flyvning fra Stansed torsdag kveld, men da hun innså at hun ikke ville rekke å komme seg til Stansted, rebooket hun flighten nok en gang til fredag.

Hun forteller om et par som brukte ni timer fra London City ut til Gatwick - en busstur som vanligvis tar noe over en halv time.

Andre flyselskaper som det England-baserte billigselskapet EasyJet satte opp ekstra bussruter for passasjerene sine fra Gatwick til Stansted, noe Norwegian ikke har hatt kapasitet til.

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Sandaker-Nielsen, forklarer at de dessverre ikke har like god utrustning på utestasjonene sine som hjemme i Skandinavia, og at det derfor er naturlig at selskaper som EasyJet, derimot, kan sette opp ekstra bussavganger hjemme.

Ottebergsen sier hun forstår at Norwegian ikke har kapasitet til å frakte passasjerene sine fra flyplass til flyplass, men hun sier hun likefullt har brukt flere hundre kroner på å ringe Norwegians kundesenter for å informere seg selv.

«Kommunikasjonskrise» Når hun får høre at kommunikasjonsrådgiver Sandaker-Nielsen i går kveld rådet henne til å ringe kundesenteret heller enn å gå til Dagbladet, sier hun følgende:

- Det går faktisk ikke an! Vi har nå forsøkt å kommunisere med Norwegian i over to døgn, og de har ikke takla situasjonen overhodet.

- Det har ikke vært noe Norwegian-personell på Gatwick, og vi har blitt henvist til call-sentre hvor én ba meg vurdere å ta toget hjem. Det har rett og slett vært kommunikasjonskrise, vil jeg kalle det, på grunnplanet, fortsetter Ottebergsen.

Kommunikasjonsrådgiver Sandaker-Nielsen sier han synes det er veldig trist at Ottebergsen måtte bli sittende på Gatwick.

- Dette er selvfølgelig ikke gøy for noen av oss. Vi i Norwegian er oppriktig opptatt av passasjerene våre, og skulle veldig gjerne kunne ha brukt tryllestaven for dem, sier han til Dagbladet torsdag kveld, og legger til:

- Når det oppstår situasjoner som denne gjør vi virkelig alt vi kan for å takle den. Vi har nå som da askeskyen herjet på vårparten i år satt inn mange ekstra ressurser, blant annet i kundesentrene våre. Men det er virkelig vanskelig å kontrollere en situasjon som denne, fordi den er så uforutsigbar. Været har vi rett og slett ikke kontroll over.

Klokka 10:45 i dag, fredag, får Dagbladet denne SMSn tilsendt av Ottebergsen:

«I rettferdighetens navn: Noe vi tror er én og samme dame i Kundeservice Norwegian har vært utrolig hjelpsom i dag. Hun var også den som prøvde å få oss med fra Stansted i går. Vi vet dessverre ikke navnet hennes. Vi er forsinket, men det går fly. Helly.»

 INGEN PÅ GRUNNPLANET : Slik opplevde Ottebergsen Norwegian på Gatwick. Foto: Privat.
INGEN PÅ GRUNNPLANET : Slik opplevde Ottebergsen Norwegian på Gatwick. Foto: Privat. Vis mer