De har kuppet reklame­plakater over hele Paris

I forbindelse med klimatoppmøtet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mandag startet klimatoppmøtet i Paris, og etter terrorangrepene for drøye to uker siden er sikkerhetsnivået skyhøyt i den franske hovedstaden.

Det er ikke tillatt med demonstrasjoner i anledning møtet, men det stopper likevel ikke aktivistene i å la sin stemme bli hørt.

Refs I en pressemeldingbrandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken.

Samtidig får verdenslederne refs for at de ikke gjør nok.

- Møtet som foregår nå i desember har som mål å komme til enighet om grensene for utslipp av drivhusgasser, og å unngå de verste konsekvensene av klimaendringer. Men i løpet av 20 år med denne typen forhandlinger har utslippene økt med 63 prosent, skriver de.

De mener også at de store selskapenes finansielle interesser dominerer agendaen, og setter en stopper for faktisk progresjon.

- Disse samtalene domineres av interessene til store selskaper. Møtet i Paris i år holdes på en flyplass og er sponset av et flyselskap. Andre klimaverstinger inkluderer blant annet energiselskaper, bilprodusenter og banker. Brandalism vil bidra til å avdekke denne «grønnvaskingen» av selskapenes samvittighet.

«Beklager at vi ble tatt» Og er man i Paris denne uka, er det umulig å ikke legge merke til aktivistenes håndtverk som nå preger bybildet.

Mange av dem ser i utgangspunktet ut som vanlige reklameplakater, men tar man en nærmere titt på budskapet blir det raskt klart at noe er annerledes.

PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism
PROTEST: I en pressemelding på brandalism.com forteller aktivistene at de nå har kuppet over 600 reklameplakater i byen - dette for å få fram hvor viktig det er å komme til en løsning på klimaproblematikken. Foto: Brandalism

På en Air France-plakat kan man lese: «At vi takler klimaendringer? Selvsagt ikke. Vi er et flyselskap. Vi sponser klimakonferansen så det ser ut som om vi er en del av løsningen, og for å passe på at inntektene våre ikke blir påvirket. Økonomisk vekst er langt viktigere enn å redde planeten. Så vi kommer til å fortsette med å bestikke politikere og slippe ut klimagasser».

En stor hvit plakat som bærer logoen til Volkswagen proklamerer følgende, og kommer med et stikk til bilprodusentens diesel-juks som ble avslørt tidligere i høst: «Vi beklager at vi ble tatt».

Illustrasjonene på plakatene er laget av 80 kunstnere fra 19 land

Godt skodd Også søndag viste demonstrantene mot klimetoppmøtet seg fra sin kreative side da det ble lagt ned forbud mot en planalgt demonstrasjon på Place de la Republique.

I stedet for å trosse forbudet satte demonstrantene fra seg flere tusen sko. FNs generalsekretær Ban Ki-moon og pave Frans hadde sendt hvert sitt par i solidaritet for demonstrantene.

Ifølge organisatorene bak demonstrasjonen veide alle skoene til sammen mer enn fire tonn. Det skrev NTB.

Ulike grupper Under forhandlingene er det fem tematiske grupper som jobber sammen om ulike områder:

• Formålet for avtalen
• Hva skal til for at den skal tre i kraft
• Kapasitetsbygging til utviklingsland
• Teknologioverføring til utviklingsland
• Hva kan vi gjøre allerede nå, før avtalen trer i kraft.
Fredag klokka 08.00 overtar Frankrike ledelsen av forhandlingene. Fram til da er det en god del som gjenstår. Eller som Norges forhandlingsleder Aslak Brun formulerer det:

- Når forhandlere er uenige, legger vi klammeparanteser inn i teksten. Det er 1700 slike uenighetspunkter i avtaleteksten nå.

- Det som er veldig positivt, er at det ikke er noen diskusjoner om dagsorden, eller hvorvidt grunnlaget for forhandlinger er til stede, slik vi opplevde på det siste formelle forhandlingsmøtet, hvor vi kastet bort veldig mye tid på slik dagsordendiskusjon.

Fattig versus rik Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) sier til Dagbladet at hun tror det største hinderet blir differensiering mellom de fattigste og de rikeste landene i verden.

- Et annet hinder er om vi sitter og ikke føler at finansieringen er tilstrekkelig i forhold til det en har lovet, samt hvordan vi skal omtale tap og skade i avtalen. Jeg tror det er de tre spørsmålene vi kommer til å diskutere mot slutten av forhandlingene, sier hun.

Sundtoft og Erna Solberg annonserte tidligere i dag at Norge vil utvide skogsatsingen og bidra med minst 216 millioner kroner til et nytt fond for kjøp av klimakvoter for utviklingsland etter 2020.

- Jeg tror det betyr mye at alle de andre landene ser at vi mener alvor med det vi sier, sier Sundtoft.

- Det er mange andre land som også kommer til å komme med en del ting nå, og jeg tror summen av dette er viktig, sier hun.