IKKE VANT TIL SÅ MYE OPPMERKSOMHET: Lise Dunham og Tore Barstad mottok prisen Årets Navn av sjefredaktør i Dagbladet John Arne Markussen under et tilstelning i Allerhuset onsdag. De forteller at de ikke er vant til sånn oppmerksomhet, men innrømmer at de har gjort et viktig arbeid. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
IKKE VANT TIL SÅ MYE OPPMERKSOMHET: Lise Dunham og Tore Barstad mottok prisen Årets Navn av sjefredaktør i Dagbladet John Arne Markussen under et tilstelning i Allerhuset onsdag. De forteller at de ikke er vant til sånn oppmerksomhet, men innrømmer at de har gjort et viktig arbeid. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

De har reddet tusenvis av mennesker i Middelhavet. I dag mottok de Dagblad-prisen «Årets navn»

- Vi føler at vi har vært med og gjort noe veldig viktig, og at det vi har gjort har vært vellykka.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På julaften i fjor annonserte Dagbladet at de tre styrkesjefene på «Siem Pilot», Tore Barstad, Erling Olstad og Lise Dunham var kåret til «Årets navn». Rundt årsskiftet hadde det norske skipet reddet mer enn 10 000 flyktninger og migranter i havsnød. Nye tall viser at båten nå har reddet opp over 16 000 mennesker.

I dag, i Dagbladets lokaler på Hasle i Oslo, mottok Dunham og Barstad prisen. Olstad hadde ikke mulighet til å delta på arrangementet.

- De er rollemodeller som Norge trenger, sa redaktør i Dagbladet, John Arne Markussen, før de to prisvinnerne skulle holde et foredrag om operasjonen som i utgangspunktet er en grensekontrolloperasjon til havs i Middelhavet.

- Vinnerne er ikke representanter for det såkalte godhetstyranniet. Men når vi ser på det arbeidet de har gjort, kjenner vi oss igjen i noe av det vi er mest stolte av. Vi står ikke og ser på at mennesker dør, mennesker som drukner. Vi hjelper mennesker, sa Markussen.

- Litt kleint - Det er overraskende for to enkle sjeler å få så mye oppmerksomhet. Men vi må ta innover oss at vi har gjort et stykke arbeid som har vært bra og har blitt lagt merke til, sa Barstad. Han ønsker seg ut på nytt oppdrag i løpet av høsten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dunham, som nå er tilbake i jobb i Oslo politidistrikt, hang seg på ydmykheten, og sa at hun blir nervøs når hun hører så mange godord.

- Det er litt kleint. Vi er ikke vant til så mye oppmerksomhet. Vi er mer vant til kjeft, sa Dunham.

I AKSJON: Her er Lise Dunham i Italia, etter å overlevert flyktnigner til italienske myndigheter. Styrkelederen mener det nå er riktig at andre får slippe til, og er tilbake i jobb i Oslo politidistrikt. Foto: AFP PHOTO / GIOVANNI ISOLINO
I AKSJON: Her er Lise Dunham i Italia, etter å overlevert flyktnigner til italienske myndigheter. Styrkelederen mener det nå er riktig at andre får slippe til, og er tilbake i jobb i Oslo politidistrikt. Foto: AFP PHOTO / GIOVANNI ISOLINO Vis mer

Begge to ønsker å få fram at prisen går til hele besetningen på Siem Pilot, men også til «» som er i aksjon i Middelhavet på oppdrag for Frontex.

Her kan du lese alt om flyktningkrisa.

Først og fremst grensekontroll I hele fjor kom jevnlige meldinger om at Siem Pilot hadde reddet opp hundrevis av personer som hadde forlist i Middelhavet. Mange døde mennesker ble også plukket opp fra under dekket på båter eller fra havet. For styrkesjefene og besetningen har disse opplevelsene etterlatt seg sterke inntrykk.

I dag, viste de fram Kripos' egne bilder fra redningsoperasjonen, og de fortalte om hvordan de personlig har opplevd å hjelpe desperate mennesker på flukt fra krigsherjede Syria og andre land i Midtøsten og Afrika.

I AKSJON: Den norske styrkesjefen Tore Barstad fotografert ombord i det norske redningsskipet Siem Pilot i havna i Catania på Sicilia. Han ønsker å komme seg ut på Middelhavet igjen så fort som mulig. Foto: Sveinung U. Ystad, Dagbladet
I AKSJON: Den norske styrkesjefen Tore Barstad fotografert ombord i det norske redningsskipet Siem Pilot i havna i Catania på Sicilia. Han ønsker å komme seg ut på Middelhavet igjen så fort som mulig. Foto: Sveinung U. Ystad, Dagbladet Vis mer

Både Dunham og Barstad ønsket å få fram at Siem Pilot sitt oppdrag i utgangspunktet er en grensekontroll, men det er menneskene, og spesielt barna, og deres historier som har gjort størst inntrykk. De tror begge at sommeren blir «all time high» når det gjelder strømmen av flyktninger og migranter.

- Sommeren blir hektisk, sier Dunham, som sammen med Barstad er stolt over å ha levert et godt politihåndverk under oppdraget som de har levert over til Frontex og italienske myndigheter. Arbeidet deres har blant annet medført at seks personer ble satt på tiltalebenken i Italia for drap.

Hvorfor ble de med? Politi, leger og sykepleiere fra Forsvaret, mannskapet fra rederiet er blant dem som til daglig jobber om bord i styrken i Middelhavet. De to prisvinnerne forteller at personene er håndplukket, og ha vært ute en vinternatt før. Synet som møter dem på mange oppdrag, kan være nok til å skremme bort de fleste.

Etter foredraget spurte vi om hvorfor de to valgte å begi seg ut på et så krevende oppdrag.

HEDRET: Lise Dunham og Tore Barstad mottok prisen Årets Navn av sjefredaktør i Dagbladet John Arne Markussen under et tilstellning i Allerhuset. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
HEDRET: Lise Dunham og Tore Barstad mottok prisen Årets Navn av sjefredaktør i Dagbladet John Arne Markussen under et tilstellning i Allerhuset. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- For min del må det være spennet i oppgaver. Det er faglig sett ekstremt interessant og det er fantastisk å jobbe med så fine og dedikerte folk som vil gjøre en god jobb. Vi har også fått gode rammer fra arbeidsgiver i Kripos. Og selvfølgelig er det menneskelige aspektet viktig for meg. Det er en fryd å vite at man har bidratt til å redde liv, sier Barstad.

Han sier at tida framover blir spennende, og at politiet er usikre på situasjonen i Libya og på hvilke nye flyktningruter som opprettes hvis den USA-ledede koalisjonen går inn i Libya.

Dunham svarer hun snakker for mange når hun sier at de ble på oppdraget av idealistiske årsaker.

GJØR INNTRYKK: Det er barneskjebnene i Middelhavet som har gjort mest inntrykk på styrkesjefene. Disse barna er blant de 10.000 flyktningene som har vært om bord på skipet. Foto: Reuters/NTB Scanpix
GJØR INNTRYKK: Det er barneskjebnene i Middelhavet som har gjort mest inntrykk på styrkesjefene. Disse barna er blant de 10.000 flyktningene som har vært om bord på skipet. Foto: Reuters/NTB Scanpix Vis mer

- Vi er idealister, vi skal ikke blir på dette her. Alle vi tre er glad i å hjelpe folk. For min del ble det en kjempeutfordring, sier Dunham, som man kan si at taklet utfordringen godt.

For Dunhams del er det godt å være tilbake i Norge - med tanke på familien som satt hjemme i lange perioder.

- Det er riktig at andre nå slipper til nå, men jeg har vært der i tre perioder og opplevd mye, og dette er jo babyen vår, sier Dunham, med en litt lengsel i blikket.

Påminnelse om det europeiske ansvaret Norges bidrag i Middelhavet ble forlenget fram til månedsskiftet november/desember.

PLUKKER OPP TUSENVIS AV FLYKTNINGER: «Siem Pilot» er et skip som vanligvis brukes i offshorevirksomhet, men som siden juli har vært Norges bidrag til operasjon Triton, som drives av EUs grenseorgan Frontex, for å redde migranter. Foto: NTB Scanpix
PLUKKER OPP TUSENVIS AV FLYKTNINGER: «Siem Pilot» er et skip som vanligvis brukes i offshorevirksomhet, men som siden juli har vært Norges bidrag til operasjon Triton, som drives av EUs grenseorgan Frontex, for å redde migranter. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Selv om hjelpeinnsatsen med «Siem Pilot» er institusjonalisert og de involverte «bare har gjort jobben sin», betyr ikke det at den skal tas for gitt, skrev Markussen på lederplass, og videre at:

«Styrkesjefene, redningsmannskapene og besetningen ombord  på «Siem Pilot» - fra maskinist til stuert - har gitt oss en synlig påminnelse om vårt og Europas historiske ansvar når det gjelder menneskerettigheter.»

Siem Pilot brukes til vanlig i offshorevirksomhet, og ble byget for redningsarbeid i Nordsjøen. Nå deltar det i Frontex-operasjonen Triton og bidrar med kontroll av Schengen-områdets yttergrense og redning av migranter og flyktninger i Middelhavet. Den norske redningsskøyta «Peter Henry Von Koss» bidrar også i Frontex-operasjonen.

OVERFYLTE BÅTER: Siem Pilot rykker ut til mange overfylte båter som prøver å ta seg over Middelhavet. Foto: Aftenposten / NTB Scanpix
OVERFYLTE BÅTER: Siem Pilot rykker ut til mange overfylte båter som prøver å ta seg over Middelhavet. Foto: Aftenposten / NTB Scanpix Vis mer