- De har valgt å se en annen vei

Leder Robert Eriksson (Frp) i Arbeids- og sosialkomitéen på Stortinget krever at Luftfartstilsynet mister HMS- ansvaret for pilotene etter Dagbladets avsløringer.

NORDSJØBUSSEN: Sikorsky S-92 er nå det mest benyttede helikopteret i persontrafikken ut i Nordsjøen. Foto: Privat
NORDSJØBUSSEN: Sikorsky S-92 er nå det mest benyttede helikopteret i persontrafikken ut i Nordsjøen. Foto: PrivatVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Denne uka har Dagbladet avslørt at unge piloter blir syke og faller ut av jobb med alvorlige helseskader på grunn av støy og vibrasjoner i helikoptrene som frakter oljearbeidere ut i Nordsjøen.

Syke og bekymrede piloter har i en årrekke etterlyst at Luftfartstilsynet tar tak i problemene.

Dagbladet har også satt fokus på at nordsjøpilotene ikke har samme vern som andre arbeidstakere som jobber i et arbeidsmiljø med sterke vibrasjoner. Den såkalte vibrasjonsforskriften gjelder til dags dato ikke for flygende personell.

- Alvorlig signal Leder for Arbeids- og sosialkomitéen på Stortinget, Robert Eriksson (Frp), reagerer skarpt på Dagbladets avsløringer.

- Det er et meget alvorlig signal når vi ser at alderen på uføre helikopterpiloter er sunket fra 55 år og ned mot 40 år. Her har tydeligvis myndighetene vært klar over de rådende forhold, men har valgt å snu seg og se enn annen vei, sier Eriksson til Dagbladet.

Han krever nå at Luftfartstilsynet blir fratatt HMS-ansvaret for pilotene, og at dette ansvaret blir overført Arbeidstilsynet.

- Alt kan tyde på at Luftfartstilsynet har forsømt titt tilsynsansvar når det gjelder HMS for pilotene. Jeg stiller meg også spørsmål om de har den nødvendige kompetansen til å i vareta arbeidsmiljøet på disse områdene, sier Eriksson og utdyper:

KREVER HANDLING: Leder i Arbeids- og sosialkomitéen på Stortinget, Robert Eriksson (Frp) vil frata Luftfartstilsynet HMS-ansvaret for pilotene etter Dagbladets avsløringer. Foto:  Torbjørn Grønning / Dagbladet
KREVER HANDLING: Leder i Arbeids- og sosialkomitéen på Stortinget, Robert Eriksson (Frp) vil frata Luftfartstilsynet HMS-ansvaret for pilotene etter Dagbladets avsløringer. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet Vis mer

- Å overføre ansvaret til Arbeidstilsynet vil også gjøre tilsyn knyttet til arbeidsmiljø, helse og sikkerhet mindre fragmentert, vi får utnyttet kompetansen bedre, og kan få et helhetlig og kompetansesterkt miljø. Jeg inviterer også pilotenes organisasjoner til å bli med å påvirke regjeringen for å få til en slik løsning, sier komitélederen.

Krever svar fra statsråden Han er glad for at støyforskriften omsider ble gjort gjeldende for flygende personell i februar i fjor, men kan ikke forstå hvorfor det samme ikke er skjedd med vibrasjonsforskriften.

- Jeg vil nå utfordre statsråden i spørretimen på hvorfor man mener det er fornuftig at man ikke skal følge internasjonale retningslinjer når det gjelder vibrasjon. Hvis det ikke er en god ide, vil jeg gjerne vite hvorfor det ikke er det, sier Frp-representanten og legger til:

- Snakker vi her om et kostnadsspørsmål, eller er ikke vibrasjon en helsemessig faktor? Helse bør gå foran økonomi, sier Robert Eriksson.

Luftfartstilsynet har tidligere uttalt at de mener de ivaretar tilsynsplikten sin.

- Vi har ikke utført særskilt HMS.tilsyn hos CHC Helikopterservice eller Bristow siden støyforskriften ble gjort gjeldende for flygende personell, sier HMS-inspektør Torkjell Vik i Luftfartstilsynet.

Før han ble ansatt i tilsynet i 2002 hadde ikke Luftfartstilsynet en eneste person med ansvar for HMS innen luftfarten. Vik er i dag den eneste i tilsynet som jobber med dette.

HJERTEFLIMMER: Ole Johnny Hagen er operert to ganger for hjerteflimmer etter at han begynte å fly S-92. Han lurer på om det kan skyldes vibrasjonene i helikopteret. Foto: Privat
HJERTEFLIMMER: Ole Johnny Hagen er operert to ganger for hjerteflimmer etter at han begynte å fly S-92. Han lurer på om det kan skyldes vibrasjonene i helikopteret. Foto: Privat Vis mer

Han understreker at det er arbeidsgivers ansvar å sørge for et trygt arbeidsmiljø i henhold til kravene.

- Vi har informert arbeidsgiverne om hvilke krav som påhviler dem. Arbeidsmiljø er også en del av det operative tilsynet vi utfører hos alle flyselskap årlig, sier Vik.

- Har Luftfartstilsynet gjort jobben sin for å hindre at helikopterpiloter blir syke av arbeidsmiljøet?

- Et hvilket som helst svar på dette spørsmålet vil bli gjenstand for diskusjon. Ansvaret er og blir hos arbeidsgiver. Men basert på de ressurser vi har tilgjengelig, har vi sørget for at regelverket er kjent og at arbeidsgiverne er klar over sitt ansvar, sier Vik.

HMS-inspektøren sier Luftfartstilsynet nå har fått ekstra midler øremerket arbeidsmiljø innen sivil luftfart. Vik lover at tilsynet skal være mer aktive på dette området i 2011.

FÅR IKKE LENGER FLY: Trond Rasmussen (43) er hundre prosent arbeidsufør på grunn av invalidiserende øresus og støyallergi. Han ble syk etter halvannet år bak spakene i S-92. Foto: Privat
FÅR IKKE LENGER FLY: Trond Rasmussen (43) er hundre prosent arbeidsufør på grunn av invalidiserende øresus og støyallergi. Han ble syk etter halvannet år bak spakene i S-92. Foto: Privat Vis mer