Dagbladet avslører:

De hemmelige pass-problemene

Norges passprodusent sier at råvaremangel fra underleverandører har skyld i passkrisen. De har imidlertid slitt med flere problemer de siste månedene, viser innsyn i hittil hemmelig kommunikasjon.

PASSKRISEN: Flere nordmenn ble tvunget til nok en norgesferie i sommer. Foto: Heiko Junge / NTB
PASSKRISEN: Flere nordmenn ble tvunget til nok en norgesferie i sommer. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

29. mars hadde justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) nettopp fått beskjed om den reduserte produksjonskapasiteten til Norges pass- og nasjonale ID-kort-produsent Thales.

Hun gikk hardt ut og mente det var uakseptabelt at norske borgere kunne bli stående uten mulighet til å legitimere seg i utlandet over lang tid.

REAGERTE: - Regjeringen forventer at Thales finner en løsning på problemene så raskt som overhodet mulig, og POD ser på beredskapsløsninger hvis dette skulle påvirke leveringstiden over lengre tid, sa justisministeren i mars. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
REAGERTE: - Regjeringen forventer at Thales finner en løsning på problemene så raskt som overhodet mulig, og POD ser på beredskapsløsninger hvis dette skulle påvirke leveringstiden over lengre tid, sa justisministeren i mars. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer

- Regjeringen forventer at Thales finner en løsning på problemene så raskt som overhodet mulig, sa justisministeren.

Det ble ikke løst raskt. Seinere måtte flere nordmenn avlyse utenlandsreisene sine, og Thales har offentlig gitt uttrykk for at råvaremangel fra underleverandrører på grunn av pandemi og krig, har eneste skyld i krisen.

Nå kan Dagbladet imidlertid avsløre at problemene har vært flere – også innad i egne rekker.

Foto: Ryan Kelly / NTB
Foto: Ryan Kelly / NTB Vis mer

- Det har gjennomgående vært en kombinasjon av flere faktorer som har gjort at det har vært leveringsutfordringer, bekrefter avdelingsdirektør i Politidirektoratet, Bjørn Vandvik.

Norges passprodusent var underbemannet

Dagbladet har fått innsyn i store mengder korrespondanse mellom Politidirektoratet (POD) og Thales siden passkrisen ble kjent, til den første sommermåneden inntraff – og medhold i en klage om mindre hemmelighold av opplysninger.

I kommunikasjonen skriver Thales at kapasiteten deres er bygget på prognoser fra kunder; selskapet leverer ikke bare ID-løsninger til Norge, men også land som Sverige, Finland, Storbritannia, Frankrike, Belgia og USA.

Allerede i september i fjor visste de at etterspørselen ville øke. Likevel, ifølge en e-postutveksling mellom POD og Thales 31. mars, kommer det nå fram at de ikke hadde nok mannskap på plass før sommeren.

«Basert på økte prognoser (fra kunder om hvor mange pass og ID-kort de trenger, journ.anm.), arbeider Thales med å oppskalere kapasiteten i fabrikkene ved å ansette ekstra personell og forbedre den nåværende, ukentlige produksjonen», skrev selskapet.

POD forespurte 3000 ID-kort per dag i en høysesongmåned som juli.

Thales skisserte at de kunne levere 2200 ID-kort per virkedag (mandag til fredag, journ.anm.) – 11 000 per uke – når de hadde «fullført den pågående rekrutteringen», og at de med «ytterligere rekruttering», estimerte at de kunne komme opp i 15 000 ID-kort per uke i juli, fremgår det av innsynet Dagbladet har fått.

Dagbladet har spurt Thales hva de bygget sine prognoser på, da de i fjor i stor grad visste om den økte etterspørselen som ville komme, men i mars i år fortsatt ikke hadde bemanningen på plass.

De har ikke besvart spørsmålet.

Ba politiet om hjelp

I et brev POD sendte 6. april, fulgte de opp og spurte når selskapet forventet å være ferdig med ansettelsene. Thales svarte at de på tidspunktet «får på plass en ny ansatt», samt at «rekrutteringsprosessen for to andre er i gang». Produsenten la til at «all hjelp fra politiet til å få fortgang på sikkerhetsklareringsprosessen for disse, tas vel imot».

Dagbladet har spurt Thales om oppbemanning har vært utslagsgivende for å møte etterspørselen til Norge. De svarer ikke konkret på spørsmålet, men bekrefter at de har gått til ansettelser og tatt i bruk overtid for å stå imot presset.

Presseansvarlig i Thales, Vanessa Viela, skriver også:

- Vi kan imidlertid dele at vi har utarbeidet en detaljert innkjøpsstrategi i samarbeid med POD for å sikre kontinuitet i virksomheten de kommende månedene. Vi jobber tett med leverandørene for å sikre tilstrekkelig leveranser av materiell som trengs for økt produksjonsnivå, skriver hun til Dagbladet.

Tok opp utstyrsmangel

I brevet POD sendte Thales 6. april, listet de også opp følgende som en av to kritiske faktorer for leverandøren, slik de så det:

  • «Mangel på utstyr, råvarer (papir, polykarbonat (plastmateriale, journ.anm.) og brikker) osv., resulterer i at Thales' produksjons/personaliseringskapasitet ikke er tilstrekkelig til å håndtere den ventede etterspørselen av pass og ID-kort».
  • [Den andre faktoren er sladdet].

Når Dagbladet spør POD hva de la i «mangel på utstyr», og om Thales tidvis ikke har hatt nok maskiner, deler og/eller liknende til å håndtere etterspørselen, svarer de:

- Etter hva politiet forstår, handlet dette om materialer til produksjon av pass, eventuelt vedlikeholdsdeler til produksjonsutstyr, sier Bjørn Vandvik i Politidirektoratet.

- Så mangel på utstyr, eventuelt vedlikeholdsdeler, til å kunne utføre selve produksjonen, ikke mangel på råvarer?

- Politiet har fått opplyst fra Thales at mangel på råvarer og krigen i Ukraina har vært hovedårsaken til leveranseutfordringene. Vi har også hatt dialog med Thales rundt andre utfordringer når de har oppstått, sier Vandvik.

Dagbladet har spurt Thales i hvilken grad de har slitt med mangel på utstyr og hvordan dette har påvirket leveransen til Norge.

De har ikke besvart spørsmålet.

MULIGHETER: Har du ikke rukket å skaffe deg nytt pass? Frykt ikke, disse stedene kan du besøke uten. Reporter: Maja Walberg Klev / Dagbladet TV Vis mer

Feilproduksjon

I korrespondansen mellom POD og Thales, er det hyppig blitt forespeilet antatte, fremtidige leveranser på pass og nasjonale ID-kort, som i kommunikasjonen 31. mars, da Thales skisserte å kunne levere 2200 ID-kort per virkedag i tiden som kom. Flere steder blir det spurt om disse tallene gjelder pass uten «scrap», altså pass uten feil.

I april estimerte for eksempel Thales å kunne levere 4200 til 4800 pass per virkedag de tre kommende månedene, og at det var forventet at kapasiteten ville øke ytterligere fra 3. kvartal – 1. juli til 30. september. POD spurte om «kan Thales levere 4800 pass selv om the scrap (feilraten, journ.anm.) fortsetter på dagens nivå?».

Thales svarte at leveringen på 4200 til 4800 pass var det forventede volumet av «gode hefter».

Dagbladet har spurt Thales i hvilken grad feilproduksjon har oppstått. De har ikke besvart spørsmålet, men Vandvik i POD opplyser imidlertid:

- Politiet antar at det er vanlig i all produksjon at det oppstår feil på produktene og at dette avdekkes der hvor man gjennomfører kvalitetskontroll. Thales har ligget på en feilrate på rundt to til tre prosent av ferdig personaliserte pass. Dette har vært stabilt, med noen unntak.

Dagbladet har tatt utgangspunkt i en feilrate på 2,5 prosent. I april forsto POD det slik at Thales tok sikte på å levere mellom 330 000 til 413 000 pass og nasjonale ID-kort til Norge fra april til juni, selv om etterspørselen lå på opptil 580 000 pass og ID-kort, viser innsynet Dagbladet har fått.

Det ville i så fall gitt en feilproduksjon på mellom 8250 til 10 325 pass og ID-kort.

Det fremkommer ikke om feilraten gjelder i like stor grad for ID-kortene, men 26. august kom det fram at et helt parti ble stoppet på grunn av et avvik.

  • Les mer om det her:

Diskuterer avtalen

I korrespondansen mellom POD og Thales, har flere av estimatene virket lovende, som utsikten på 4200 til 4800 pass per virkedag fra april og utover, og at det var forventet at dette ville øke ytterligere fra juli/september måned – som nevnt over.

I juni ble det imidlertid produsert cirka 3500 pass per virkedag, opplyser Politidirektoratet til Dagbladet.

I en rapport fra midten av august, påpekte de:

«Thales har sagt at de skal personalisere 4200 til 4800 (pass, journ.anm.) pr. dag. Selv om Thales har tilstrekkelig med bøker, var det høyeste antallet produserte passbøker i uke 33 ca. 3800 på én dag».

Først i uke 34 kom produksjonen opp i et gjennomsnitt på cirka 4600 daglige pass.

- Vi kommenterer ikke produksjonsvolumet eller andre detaljer knyttet til et kundeforhold, sier presseansvarlig Viela i Thales til Dagbladet.

Avdelingsdirektør Bjørn Vandvik er ikke fornøyd.

- Politiet er ikke fornøyd med at Thales i juli og august ikke har levert på de produksjonsvolumene som ble garantert før sommeren, og det er uheldig at Thales den siste tiden har hatt utfordringer med selve produksjonen. Vi er i tett dialog med selskapet om at de må øke produksjonen, sier han til Dagbladet.

- Ser POD på dette som avtalebrudd?

- Det er naturlig at vilkårene i avtalen blir diskutert i samtalene med Thales.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer