SPORTSLIG: Yamarin Cross 75 Bow Rider er blant de røffeste nyhetene for 2014. FOTO: Lars Kristian Larsen/Båtmagasinet
SPORTSLIG: Yamarin Cross 75 Bow Rider er blant de røffeste nyhetene for 2014. FOTO: Lars Kristian Larsen/BåtmagasinetVis mer

De heteste båtnyhetene

Nytt i alle prisklasser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter flere dårlige år med labert salg, kom fjorårets solsesong som et friskt pust for en presset båtbransje. Nå meldes det igjen om optimisme blant forhandlere og produsenter. Med optimismen kommer også nye modeller. Vi har tatt et titt på noen av modellene som skal vises frem på årets båtmesser.

Princess Sportbridge 72. FOTO: Princess
Princess Sportbridge 72. FOTO: Princess Vis mer

Oversikt: Alle årets båtmesser

Sportslig for fiffen Britiske Princess Yachts skal lansere sin helt nye S-klasse denne våren. Luksusbåtprodusenten skal dyrke ytelse og design med den nye serien der Sportbridge 72 er første båt ut. Senere vil det komme en S80, og deretter ytterligere to modeller. Den nye båten får to Cat C32-maskiner som minste alternativ. Største motorvalg er dobbelinstallasjon av MAN V12. Hver av motorene yter 1800 hk. Med største, og dyreste motorpakke får båten en toppfart på 38 knop. Les mer om Princess S72

Klassiske linjer Norske Stormer Marine kjøpte for få år siden former og rettigheter til Jan Herman Linges konstruksjoner. Flere Linge-båter er allerede blitt produsert, og i 2014 skal etter planen Sportling 680 komme på markedet. Den nye båten har en ballasttunellen som sørger for god stabilitet ved stilleligge og lav fart. Tunellen under skroget fylles opp med 220 liter vann når båten ligger stille, og tømmes kjapt når båten planer. Les mer om Sportling 680

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sprek dagsturbåt Yamarin 56 BR er en sportslig familiebåt med en såkalt bowrider-løsning, som innebærer heldekkende vindskjerm og sittebrønn forut. Skroget er i kjent Yamarin-stil, svært velkjørende, og byr aldri på uventede overraskelser.  Konseptet er både familievennlig og adrenalinfremkallende på samme tid. Båten oppnår 39 knop med 115-hesters Yamaha-motor, noe som er mer enn nok for de aller fleste. Båten koster fra 277 800 kroner. Les mer om Yamarin 56 BR.

Nye Askeladden-linjer Det skjer spennende ting hos norske Askeladden for tiden. C75 Cruiser er blant nyhetene som skal på vannet inneværende år. Den nye C75 Cruiser har fått en heftig V-bunn på hele 25 grader. Dette skal i kombinasjon med skarpe steglister og doble chines, gi meget sportslig og behagelig gange i sjøen. Det 7,5 meter lange skroget får motorer fra 150 til 300 hk på hekken. Med største motor vil sannsynligvis båten klare tett opp mot 50 knop. Minste motor skal gi toppfart på 35 knop, mens en 250-hester får båten opp i 45 knop. Les mer om Askeladden C75
Familiefisker til under 400 000 kr Nye 695 Marlin fra franske Jeanneau blir levert med to innredningsløsninger. Den ene utgaven har to dører, der den ene er en stor skyvedør ut til akterdekket. I tillegg har den selvsagt inngang fra siden, noe som kjennetegner disse modellene. Båten er maksimert for hobbyfiske, og i tillegg til den gode dekksplassen, har man mange muligheter for å gjøre fisketuren enda enklere ved å velge tilbehør som stangholdere, garnrulle, og fiskebrønn. Båten kommer også i en mer familievennlig versjon.

Større Coupé Svenske Nimbus er klar med det som blir den største båten i Coupé-serien, som fra før av består av 335 Cuopé og 365 Coupé. Nyheten 405 Coupé får i følge Nimbus et moderne formspråk, med bredt sidedekk på styrbord side. Konseptet er nær identisk med 365-modellen som fikk prosen for årets motorbåt i Europa 2012. Nyheten premierevises under båtmessa Boot i Düsseldorf. Les mer om Nimbus 405 Coupé.

Ny styrhusbåt fra Askeladden Askeladden C75 Center Cabin bygger på samme skroget som sportsbåten C75 Cruiser, men CC-utgaven er en båt for familien som ønsker å strekke sesongen litt, og fortsatt ha det godt og varmt. I tillegg til et behagelig styrhus er det bra med plass på akterdekket, der det også er små trinn opp til dollbordet på begge sider.  75 Center Cabin får en toppfart på 33 knop med 150-hesters Suzuki-motor. Med 250 hk lander toppfarten på 43 knop, i følge Askeladden.  Les mer om Askeladden C75

Sprekt fra Windy Blant de alle sprekeste 2014-nyhetene finner vi Windy 39 Camira. Den nye 39-foteren blir en potent arvtager til Windy-veteranene 36 Khamsin og kanskje for noen også 43 Grand Bora. Disse båtene skal fases ut etter 10 år i trofast tjeneste. Camira skal være en stor og åpen weekendcruiser som kombinerer det tøffe med det elegante, og med stor fleksibilitet på planløsningene både ute og inne. I det norske markedet vil motoralternativet først og fremst bli Volvo penta D6-370 eller D6-400. Med sistnevnte vil toppfarten ligge tett på 45 knop. Les mer om Windy 39 Camira.

Draco kommer tilbake Windy-eide Draco gjør comeback i år. Båten har kun noen få likhetstrekk med de kantete Draco-modellene som hadde sin storhetstid på 70- og 80-tallet. Det er det velrenommerte Dubois Naval Architects i Hampshire i England som står for linjene i den nye serien som totalt skal omfatte tre båter.  — Dette er rett og slett en moderne båt som skal ha appell både til yngre og eldre. Den skal ha et tydelig formspråk og vil være markant, sier adm. direktør Knut Heiberg-Andersen i Windy Boats AS. Les mer om Draco

Rimelig skjærgårdsjeep De finske Suvi-båtene, billigere og enklere versjoner bygget på tidligere Yamarin-skrog, er i ferd med å gjøre suksess. Suvi 4750 SR har dobbel styrekonsoll og egner seg for fire personer. Båten veier ikke mer enn 310 kilo og kan dermed oppnå en fin marsjfart på 23 knop med en 40 hesters motor og fire personer ombord. Kjører du alene vil den, i følge produsenten, ha en marsjfart på 28 knop. Prisen foreligger ennå ikke, men det er antatt at den blir blant markedets rimeligste i klassen. Les mer om Suvi 4750 SR

Dyrere skjærgårdsjeep Den er kanskje noe stivt priset, men så leverer også norske Nordkapp svært solide båter med glitrende sjøegenskaper og pent og praktisk design. Den nye Nordkapp 605 Enduro koster fra 320 000 kroner med 115-hesters motor. Da gjør den småpene 38 knop som toppfart. Det er ikke vanskelig å se at 605 Enduro er helt ny. Designer Espen Thorup har valgt å forvandre den tradisjonelle skrogformen til et skrog med rett baugprofil. Ikke bare har han kuttet den tradisjonelle baugen, alt er nytt. Les test av 605 Enduro

Helt annerledes Astondoa 63 Top Deck er ikke som andre båter. Med et enkelt tastetrykk omgjøres skipet til en skikkelig badebåt med en av tidenes største badeplattformer. I tillegg kan skutesidene felles ned, noe som gjør den høye farkosten til et flott hoppetårn. Er vannet for kaldt er det bare å hoppe opp i yacuzzien akter på hoveddekket. Astondoa 63 har tre lugarer og to toalettrom under dekk. Lugaren lengst forut, er i tillegg til soverom, salongområde med TV, egen bardisk og bysse. Båten er nominert til tittelen "Årets båt". Les mer om Astonda

Lettstelt aluminiumsbåt Finske Buster er blitt nærmest synonymt med aluminiumsbåt. Ikke rart, når Fiskars har laget de populære båtene i over 40 år. Nå kommer en ny og mer raffinert serie, kalt e-serien. Den nye serien skal bestå av aluminiumsbåter med innerliner i glassfiber, og første modell er basert på Buster XL-skroget, og bærer navnet XLe. Buster XLe har hvitt glassfiberdekk med mørk grå gelcoat i dørken. En årlig vask er alt vedlikeholdet båten krever, hevder Fiskars. En 60-hestekrefters motor holder utmerket til normal bruk, men under mer krevende forhold kan båten utstyres med en motor på opp til 100 hestekrefter. Les mer om Buster XLe.

Rød italiener Om noen tør å velge den røde versjonen av nyheten Cranchi 54 HT gjenstår å se, men det er i alle fall mulig å få den levert med metallrødt skrog og overbygg. Helsort skrog og overbygg er også en mulig - dersom en betaler litt ekstra. Båten leveres med Volvos IPS-system med D11-maskiner på 600 eller 700 hk (IPS800 og950). Med største motoralternativ, og totalt 1400 hk, er toppfarten over 30 knop.  Pris eller lanseringsdato er foreløpig ikke kjent. Les mer om Cranchi 54 HT

Større og sintere Yamarin Cross 75 Bow Rider er blant finske Yamarins tøffeste modeller. Dette er en båt som er konstruert for fart, og i følge produsenten tåler den mye juling også utaskjærs i dårlig vær.  Fører og passasjerer er beskyttet med en stor og romslig todelt kalesje. Bowrideren kan utstyres med inntil 300 hk på akterspeilet. Les mer om Yamarin Cross 75 Bow rider

Miljøbåt
El-bilene gjør suksess i Norge. På båtfronten kommer de sakte men sikkert etter. Greenline er på mange måter blitt synonymt med miljøbåt, og deres 33-foter har fått mye oppmerksomhet rundt om i verden. Senere har det kommet både en 40- og en 70-fots båt fra Greenline og J&J-design. Nå kommer det slovenske verftet med en oppfølger på 49 fot. Denne har tredjegenerasjons hybridsystem, som skal være bedre og mer effektivt enn tidligere generasjoner. Greenline 48 har totalt fire motorer. To el- og to dieselmotorer. Les alt om Greenline 48.

Sportling 680 FOTO: Produsent
Sportling 680 FOTO: Produsent Vis mer
Yamarin 56 BR FOTO: Båtmagasinet
Yamarin 56 BR FOTO: Båtmagasinet Vis mer
Askeladden  C75 Cruiser FOTO: Askeladden
Askeladden C75 Cruiser FOTO: Askeladden Vis mer
Jeanneau MF 695 Marlin. FOTO: Jeanneau
Jeanneau MF 695 Marlin. FOTO: Jeanneau Vis mer
Nimbus 405 Coupé FOTO: Nimbus
Nimbus 405 Coupé FOTO: Nimbus Vis mer
Askeladden C75 Cabin. FOTO: Askeladden
Askeladden C75 Cabin. FOTO: Askeladden Vis mer
Windy 39 Camira. FOTO: Windy
Windy 39 Camira. FOTO: Windy Vis mer
Draco-en er tilbake. FOTO: Windy
Draco-en er tilbake. FOTO: Windy Vis mer
Suvi 4750SR. FOTO: Produsent
Suvi 4750SR. FOTO: Produsent Vis mer
Nordkapp 605 Enduro. FOTO: Lars K Larsen
Nordkapp 605 Enduro. FOTO: Lars K Larsen Vis mer
Astondoa 63 Top Deck. FOTO: Produsent
Astondoa 63 Top Deck. FOTO: Produsent Vis mer
Buster XLe. FOTO Lars K. Larsen
Buster XLe. FOTO Lars K. Larsen Vis mer
Cranchi 54 HT. FOTO: Produsent
Cranchi 54 HT. FOTO: Produsent Vis mer
De heteste båtnyhetene