De hotteste skiene

Twintip er vinterens mote på snø.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Sportsbransjen har et jubelår, og dette er vinterens schlager i løypene: twintip-ski med tupper i begge ender.

- Salget av twintip har tatt helt av, viser rapportene både fra butikker og leverandører. Generelt sett går bransjen så det suser om dagen, sier Ole Petter Bratlie, daglig leder av Sportsbransjen.no til Dagbladet.no.

Fra nyttår ble Sportsbransjen.no paraplyorganisasjon for alle som driver med sportsutstyr - leverandører, kjedebutikker og frittstående butikker.

Jibbeski

Twintip-skiene har tupp i begge ender, alpinbindinger og ligner carvingski, med litt mindre innsving. Det er særlig snowboard-folket som \'flørter\' med de nye jibbeskiene, ifølge bransjen.

Etter "sju magre" år på 90-tallet har sportsbransjen svinget seg opp igjen i takt med snøen. For en god vintersesong er avgjørende for at hele året går bra. Kombinasjonen snørike vintre og gode økonomiske konjunkturer er gull.

Bransjens samlede omsetning i 2004 var 7,2 milliarder kroner ut fra butikk - men ikke momsen medregnet. Tallene for fjoråret blir klare om en måneds tid.

Overetablering

-Mye tyder allerede på at 2006 slår alle rekorder. I deler av Oslo og de tre-fire største byene utenfor er det nok en overetablering av butikker. Det blir nok en avskalling, men en god sesong nå kan nok forskyve denne saneringen, tror bransjelederen.

I alt åtte kjeder kjemper om butikksalget. G-Sport var størst i 2004 med 29,7 prosent av butikksalget, foran Sport 1 med 19.8 prosent og Intersport 16,6 prosent.