LANG REDNINGSAKSJON: 19. august reddet den norske redningsbåten 347 migranter som var på vei fra Libya til Europa. Hele redningsaksjonen tok 100 timer ... Vis mer

De norske båtene i Middelhavet har reddet 31 473 personer siden juni i fjor

Men langt fra alle flyktningene vil få innvilget asyl i Europa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Søndag reddet «Siem Pilot» 347 migranter på vei fra Libya til Europa. De ble satt i land på Sicilia i morgentimene søndag.

To døgn uten vann og mat

«Siem Pilot» ble tilkalt allerede 17.august. Da fikk de beskjed om at en egyptisk fiskebåt lå og drev litt nord for Egypt og Libya. Det tok hele 37 timer før redningsbåten var fremme ved fiskebåten, og hele redningsoperasjonen varte i 100 timer.

- Alle migrantene var desperate. De hadde vært uten vann og mat i to døgn, sier styrkesjef Pål Erik Teigen på «Siem Pilot» i en video publisert på Kripos' Twitter-konto.

Av de 347 migrantene på båten var 114 under 18 år. I tillegg skal fire personer ha forsøkt å svømme fra fiskebåten og til en sivil båt i underkant av et døgn før «Siem Pilot» kom til stedet, men de antas druknet.

Kapteinen på fiskebåten ble overlevert til italienske myndigheter mistenkt for å være med på menneskesmugling.

Har reddet 31 473

«Siem Pilot» er Norges bidrag til Operasjon Triton, en operasjon i regi av Frontex, EUs organ for kontroll og overvåkning av EUs yttergrenser, og patruljerer mellom Libya og Italia.

Så langt i år har «Siem Pilot» reddet 12 012 personer, viser tall Dagbladet har fått fra Kripos.

Siden begynnelsen av Norges bidrag til operasjonen i juni 2015 har «Siem Pilot» reddet 24 563 flyktninger.

I tillegg til«Siem Pilot» bidrar også den norske redningsskøyta «Peter Henry von Koss» Frontex-operasjonen Poseidon i Hellas. Skøyta patruljerer i området mellom Tyrkia og Lesvos.

Skøyta har så langt i år reddet 2081 personer ved å ta dem om bord i båten, mens 296 personer har blitt tauet i land.

Siden juli 2015 har Norges bidrag i Operasjon Poseidon reddet 5910 personer, enten ved å ta dem om bord eller ved at båtene ders har blitt tauet til land.

Med andre ord har norske redningsbåter i Middelhavet reddet over 31 473 personer siden begynnelsen av juli i fjor.

Godt mottakssystem i Italia

Seniorrådgiver i Flyktninghjelpen, Pål Nesse, sier Siem Pilot gjør en «fantastisk innsats», og at de nyter stor respekt hos de lokale myndighetene.

Ifølge ham fungerer nå redningsarbeidet godt.

- Selv om en del drukner så er de fleste av de som drukner veldig nær Libya, hvor det fortsatt er vanskelig, forteller Nesse til Dagbladet.

Flyktningene som reddes fra Middelhavet bringes i land til Italia og Hellas. Nesse var selv og så på forholdene i Italia som sent som i juli, og forteller at de har fått på plass et godt mottaktssystem.

- I Italia har de fått et veldig godt system, og de som reddes tas med til ulike havner på Sicilia. Enslige mindreårige blir tatt til kommunen de kommer i land til, mens resten blir fordelt på leire på Sicilia og i resten av Italia, sier Nesse til Dagbladet.

Nesse er imponert over hvor godt italienerne håndterer mottaket av flyktninger, og sier de «gjør det med verdighet».

Flyktninger blir ikke relokalisert

Men hva som da skjer videre med flyktningene varierer. Nesse forteller at blant dem som kommer utgjør eritreere en stor gruppe. De har beskyttelsesbehov og kan søke om å bli med i Europakommisjonens relokaliseringsprogram, der man skal fordele flyktningene som har krav på beskyttelse rundt om i Europa.

- Det sitter blant annet 1300 eritreere i Mineo-leiren i Italia. Men relokaliseringssystemet har stoppet opp, og de sitter der bare og glor. Noen av dem har sittet der opp mot ett år, sier Nesse.

Årsaken, sier Nesse, er trenden der alle prøver å være litt strengere og forsøker å få færrest mulig til eget land.

I den nåværende situasjonen mener Nesse det er «selvsagt» at Norge ikke returnerer flyktninger til Italia.

- Det er fullt mulig, i spesielle situasjoner, å se bort fra den generelle regelen i Dublin-avtalen om at du skal returneres til landet du først kom til, påpeker Nesse.

Tall fra utgangen av juli viser at Norge har tatt imot 1943 asylsøkere så langt i år, ifølge NTB. Det er en kraftig nedgang fra i fjor, da 31 145 asylsøkere kom til Norge løpet av året.

Retur er dårlig organisert

Når det gjelder andre båtflyktninger så er det ifølge Nesse vanskelig å si hvor de havner. Mange av dem har ikke krav på beskyttelse. Det kommer eksempelvis ganske mange fra vest-afrikanske land som ønsker seg til Frankrike, fordi de har en tradisjon for arbeidsmigrasjon dit.

- Men vi mangler systemer for å returnere dem som ikke har krav på asyl. For det første så er det organisert dårlig og så er det en del land som er skeptiske til å ta imot folk som ikke kommer frivillig, selv om de blir returnert til landet de kommer fra, sier Nesse.

- Det er viktig at vi får en bedre organisering, enten de får bli eller må hjem.

Mange av flyktningene som kommer båtveien over Middelhavet forsøker også å ta seg videre til Frankrike, Tyskland og Sveits, der de håper å skaffe seg arbeid.

2 743 døde

Ifølge International Organization for Migration hadde det per 9.august kommet 263 636 flyktninger med båt til Europa så langt i år.

100 244 av dem kom båtveien til Italia, og ifølge IOM skal 2 743 personer ha dødd i et forsøk på å krysse Middelhavet.

- Det er fortsatt mange tragiske dødsfall i Middelhavet, men redningsoperasjonen fungerer langt bedre enn tidligere, konkluderer Nesse.