DEN GANG DA: To Euroteam-ansatte teller eurosedler under VM i 2006. Nå er det framsatt store krav mot selskapet. Foto: Privat
DEN GANG DA: To Euroteam-ansatte teller eurosedler under VM i 2006. Nå er det framsatt store krav mot selskapet. Foto: PrivatVis mer

De norske billetthaiene bader i krav fra sinte kunder

I 2006 badet svartebørsselskapet Euroteam i ferske 500 euro-sedler. Nå er situasjonen annerledes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I februar kom det fram hvordan det norske svartebørsselskapet var dømt til å betale i snitt 9000 kroner, til 32 kjøpere for salg av fantombilletter. Det totale beløpet Euroteam da var skyldig var 300 000 kroner.

Nå har summen økt.

Mathieu Veulemans, leder av Forbruker Europa, opplyser til Dagbladet at beløpet nå har vokst med ytterligere 133 000 NOK, inkludert renter. Totalt er Euroteam av Forbrukertvistutvalget nå blitt dømt til å tilbakebetale omkring 433 000 kroner. Og dette er bare begynnelsen, oppgir forbrukermyndighetene.

Baller på seg - Selv om Euroteam har refundert en rekke forbrukere inntil et beløp av 54 000 kroner - uten renter - er summen fortsatt voldsom. Og i tillegg har vi mottatt 39 nye saker på Euroteam, skriver Veulemans i en e-post

I tillegg foreligger det etter hva Dagbladet får opplyst klager fra en organisasjon som bestilte billetter til World Rugby Cup fra nettstedet www.worldcup2011.com, som også var drevet av Euroteam.

I juli 2010 kjøpte organisasjonen billetter for 52 030 dollar, og trodde de kjøpte billettene fra en autorisert selger. Da dette ikke stemte, skal de nå ønske pengene refundert.

FIFA-kontakt Dagbladet har tidligere brettet ut Euroteams indre liv:

Selskapets ansatte badet under fotball-VM i 2006 i penger og cashet inn enorme summer.

Dagbladet har avslørt hvordan selskapet handlet svartebørsbilletter fra fotballtopper i inn- og utland - sågar fra Jack Warner, visepresident i selveste FIFA.

Styreleder Andreas Gyrre i Euroteam sier han er forbauset over Forbruker Europas tall, og hevder mandag i en e-post at selskapet har betalt størsteparten av klagene.

Har ryddet opp - Vi har tilsammen refundert, grunnet dobbel ordre, ønsker om kansellering og ikke minst FTU-saker for mer enn en halv million i april og første uka i mai, oppgir Gyrre, og sier Euroteam totalt har refundert omkring 300 000,-.

REAGERER: Mathieu Veulemans i Forbruker Europa mottar et stort antall klager på norske Euroteam. Foto: CF Wesenberg/ Kolonihaven/Forbrukerrådet
REAGERER: Mathieu Veulemans i Forbruker Europa mottar et stort antall klager på norske Euroteam. Foto: CF Wesenberg/ Kolonihaven/Forbrukerrådet Vis mer

- Vi har anket flere av sakene til tingretten. Dette er saker der det er åpenbare feil. Det er heller ikke alltid samsvar mellom det kundene krever og det forbrukermyndighetene sier de har rett på, påpeker styrelederen.

Euroteam opplyser at selskapet har lagt ned store ressurser i å rydde opp internt og at både regnskaps- og andre rutiner er langt bedre enn tidligere.

- Nå skal «gammelt rusk» være ute av systemet, heter det fra billetthaiene.

Les alle Dagbladets svartebørsavsløringer her.

PUNGER UT: Styreleder Andreas Gyrre i Euroteam sier kravene selskapet er enige i betales ut fortløpende. Foto: Privat
PUNGER UT: Styreleder Andreas Gyrre i Euroteam sier kravene selskapet er enige i betales ut fortløpende. Foto: Privat Vis mer