- OMKRING 300 000 KRONER: Medarbeiderne poserte villig for kameraet. Foto: Privat
- OMKRING 300 000 KRONER: Medarbeiderne poserte villig for kameraet. Foto: PrivatVis mer

De norske billetthaiene badet i penger

Solgte VM-billetter til mangedobbel pris. Selv svømte de i kontanter og gjemte seg bak skarpladde våpen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Fyrverkeriet eksploderer over Olympiastadion i Berlin. Det er 9. juli 2006, og Fabio Cannavaro, Francesco Totti og resten av de italienske playboyene hever VM-trofeet over hodet.

Italia vant på straffer. Zinedine Zidane gråter. Marco Materazzi jubler hemningsløst.

I kulissene kunne et omdiskutert, norsk firma smile like bredt som de italienske mesterne. VM var høytid for billetthaiene i Euroteam. Selskapet omsatte i 2006 for 221 millioner kroner.

Men bak de pene tallene rådet kaos. Vi spoler seks dager tilbake, til 3. juli samme år.

Våpnene Safedøra i leiligheten Euroteam disponerer i Berlin står vid åpen. Billettgiganten er en av verdens største innen salg av andrehånds billetter til sport, show og konserter, og holder vanligvis til i Parkveien, like bak Slottet i Oslo. Nå er de ansatte i Tyskland for å drikke, se fotball — og tjene store penger.

MILLIONER: Euroteam omsatte i 2006 for 221 millioner, i 2008 for 115. Kontantene fløt i selskapets VM-leiligheter. Foto: Privat
MILLIONER: Euroteam omsatte i 2006 for 221 millioner, i 2008 for 115. Kontantene fløt i selskapets VM-leiligheter. Foto: Privat Vis mer

Inne i safen ligger eurobunkene stablet.

Metadataene i bilder Dagbladet har sett, forteller om over 30 millioner kroner - cash i eurosedler. Champagneflaskene er på vei til å bli ryddet av bordet, den lille motorsykkelen de besøkende blondinene hadde terrorisert stua med kvelden før står trygt parkert.

De norske billetthaiene er på plass i elleve av de tolv vertsbyene under Tyskland-VM. Og det er ofte fest i leilighetene Euroteam bruker som kontor. Selskapet omsetter for rekordbeløp, medarbeiderne velter seg i penger og poserer glisende for kameraet omgitt av flere årslønner av euro — cash.

- Vi gjør mange kontanthandler. Men all bokføring er korrekt, sier styreleder Andreas Gyrre.

BOSS: Vaktene stilte i Boss-dress...
BOSS: Vaktene stilte i Boss-dress... Vis mer

På dagtid står lange køer av kunder på døra i leiligheten for å få sin dyrekjøpte inngang til VM-moroa. De forvirrede billettkjøperne blir møtt av innleide vakter med mørk Boss-dress og skarpladde våpen.

- Har du bæretillatelse og driver et vaktselskap i Tyskland, går du alltid med våpen, sier Gyrre til Dagbladet.

Etikken Den norske billettgiganten har måttet tåle bred medieomtale etter årets VM i Sør-Afrika. Flere kunder har sagt i pressen at de har betalt mange ganger opprinnelig pris for billetter fra Euroteam, men at de likevel er blitt nektet adgang på stadion da billettene var ugyldige. Selskapet har nektet.

I juni i fjor ble Euroteam i Oslo tingrett dømt til å betale det belgiske eventbyrået D/M&S i underkant av 790 000 kroner i erstatning for omdømmetap, saksomkostninger og kompensasjon for manglende billetter.

Euroteam hadde lovet D/M&S 29 billetter til Champions League-finalen i Paris 17. mai 2006. Selskapet fikk ingen billetter til Champions League-finalen - men derimot en ydmykende beskjed å meddele sin kunde, transportgiganten TNT.

VÅPEN: ...og med skarpladd pistol. Begge foto: Privat
VÅPEN: ...og med skarpladd pistol. Begge foto: Privat Vis mer

Men styreleder Andreas Gyrre presiserer overfor Dagbladet at dommen ikke ble rettskraftig, og at partene senere kom fram til et forlik. Hvor mye Euroteam måtte betale for å oppnå enighet ønsker ikke styrelederen å si.

- Saken er ute av verden, sier Gyrre. Han bedyrer overfor Dagbladet at Euroteam aldri har brutt loven.

- Når vi kjøper billetter av et reisebyrå i et annet land, kan det hende at det reisebyrået bryter en lov, sier Gyrre. - Om de gjør det, det driter vi i. Men vi bryter ikke loven.

Andreas Gyrre humrer:

KONTANTØKONOMI: Ansatte teller penger etter billettsalg. Foto: Privat
KONTANTØKONOMI: Ansatte teller penger etter billettsalg. Foto: Privat Vis mer

- Men det etiske rundt det er kanskje litt sånn problematisk.

Euroteams egne tall sier at selskapet i VM-året 2006 solgte 77 621 billetter - pluss kontraktssalg til reisebyråer. Med 221 millioner kroner i omsetning, utgjør det en snittpris på omkring 2800 kroner per billett, uavhengig av kategori.
Strategien Det var ikke det samme trøkket under årets VM i Sør-Afrika. Enkelte kamper ble skjemmet av glisne tribuner, og FIFAs egne billetter ikke var utsolgt. Gyrre anslår at Euroteam solgte omkring 5000 billetter. Og selskapet måtte senke prisene.

Litt.

- Vi kunne ikke selge til ti ganger originalpris mot slutten av VM. Det er markedspris som styrer, tilbud og etterspørsel. Vi justerer prisene våre fortløpende. Så må vi bare melke så godt ut som vi kan, sier Gyrre.

- Det er jo vår forretningsmodell. Det er bare monopolister som får tredd en eller annen hatt over hodet med beskjed om at du skal selge til den og den prisen. 

SENTRAL: Styreleder Andreas Gyrre blåser i om Euroteams leverandører bryter loven. Foto: Privat
SENTRAL: Styreleder Andreas Gyrre blåser i om Euroteams leverandører bryter loven. Foto: Privat Vis mer

- Reisebyråene vet at om de skal kjøpe store mengder billetter er det enten FIFAs offisielle billettjeneste eller oss.

Revisorrusket Mens Euroteam veltet seg i cash, slet revisor med å finne gyldige kvitteringer.

- Selskapets inntekter er vanskelig å kontrollere, skrev revisor Erik Fjogstad i beretningen for 2007.

Han pekte spesielt på manglende eller dårlig dokumentasjon på utenlandske billettkjøp. Og liknende kritikk ble fremmet av revisor, år etter år:

• Manglende kvitteringer for billettkjøp
• Dårlige rutiner
• Mangelfull internkontroll
• Ulovlig lån til ansatte/eier 
• Manglende skattetrekk

PARTY: Besøkende raidet stua i Berlin med den sølvgrå innemotorsykkelen. Foto: Privat
PARTY: Besøkende raidet stua i Berlin med den sølvgrå innemotorsykkelen. Foto: Privat Vis mer

- På grunn av svakheter i i selskapets forretningsrutiner og interne kontroll, har det ikke vært mulig for oss å utføre de revisjonshandlinger vi anser nødvendig, skrev revisor Otto Olsen i Akonto revisjon i 2008.

- Slikt finner du i de fleste selskap, mener Gyrre.

Bobilen Tilbake i Tyskland. Billettmagnatene lever livet - de ansatte spiser godt, og spanderer rikelig på kvinnelige VM-fans. Takterrassen i Berlin-blokka blir stedet å være for alle med tilsvarende sans for fotball, fest og godt drikke. De unge, norske ansatte kjører Porsche og Mercedes SLK.

Solbrillene er på, taket nede.

Euroteams folk i München må etter hvert ut av leiligheten. På kort varsel må gigantbutikken flyttes annetsteds. Selskapet tyr til et mindre fasjonabelt alternativ.

BOBILKONTORET: Man tager hva man haver. Også når man selger billetter for millioner av kroner. Foto: Privat
BOBILKONTORET: Man tager hva man haver. Også når man selger billetter for millioner av kroner. Foto: Privat Vis mer

- Det begynte å komme så mye folk inn i disse leilighetene at det ble køer og vi hadde vakter utenfor. Det var flere hundre som sto i kø, de ansatte måtte gå rundt og dele ut gratis drikkevarer, sier Andreas Gyrre og flirer.

En av verdens største billettformidlere flytter millionforretninga inn i en bobil.
Lønnen «Euroteam Pick-up Portugal - France», heter det på et A4-ark teipet på bilsida, mens medarbeiderne betjener kundene gjennom ruta, blant stabler av billetter og titusenvis av euro i cash.

Bobilbillettansvarlig titter småstresset på kameraet, ser opp gjennom den åpne takluka fra de flere tusen euroene han har liggende strødd foran seg.

Og håper at ikke sommervinden kommer akkurat da.

Ifølge Euroteams egne årsrapporter har økonomien svingt voldsomt fra år til år. Livet er en fest når det arrangeres store mesterskap. 2006 var toppåret, med et registrert overskudd på 12,7 millioner kroner. I 2008 var resultatet stikk motsatt, med 8,1 millioner i minus og egenkapitalen tapt.

INGEN BLYGSEL: Medarbeiderne badet i kontanter. Foto: Privat
INGEN BLYGSEL: Medarbeiderne badet i kontanter. Foto: Privat Vis mer

- Vi har tilført ny egenkapital og driver fortsatt, sier Andreas Gyrre.

Og utviklingen bekymrer heller ikke styrelederen. I årsrapporten viser han til høy inntjening i 2009 og en lysende framtid for selskapet. Som styreleder tok han ut 1,9 millioner kroner i lønn og andre godtgjørelser i 2008.

Les mer om Euroteam her. //