I FELT: Norske Olav Ljøsne var Shell-direktør med ansvar for all myndighetskontakt i Afrika. I fem år var han stasjonert i Nigeria, som er Shells desidert største opperasjon i Afrika. Shell står for rundt halvparten av landets oljeproduksjon. Her er han ved en blow-out på Joria-feltet i 2008. Foto: Privat
I FELT: Norske Olav Ljøsne var Shell-direktør med ansvar for all myndighetskontakt i Afrika. I fem år var han stasjonert i Nigeria, som er Shells desidert største opperasjon i Afrika. Shell står for rundt halvparten av landets oljeproduksjon. Her er han ved en blow-out på Joria-feltet i 2008. Foto: PrivatVis mer

- De norske marinefartøyene har gitt krigsherren kontroll over milliardverdier

Shell-veteran Olav Ljøsne mener båtene krigsherren Tompolo fikk kjøpe av Norge har gitt ham kontroll over en oljeproduksjon på størrelse med Norges.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I fem år fram til 2010 var Olav Ljøsne en av toppsjefene for Shells olje- og gass-virksomhet i Afrika. Stasjonert i Nigeria håndterte han en rekke blow-outs, forhandlet med kidnappere og jaktet på oljetyvene som til stadighet kopler seg på rørledningene. Han var øverste ansvarlig for oljegigantens myndighetkontakt i Afrika.

Ljøsne er rystet over hvordan det norske forsvaret har foret en av landets mest beryktede krigsherrer med avanserte marinefartøy som gir ham kontroll over Nigerias enorme oljeeksport.

Nigeria er et av de mest korrupte og ustabile landene i verden, men har også store olje- og gass-ressurser. Eksporten er noe over Norges, hvilket betyr at det med dagens oljepris og dollarkurs hver dag renner en snau milliard kroner inn på kontoene til de som har kontroll med olje- og gass-eksporten i landet.

- Sterkere enn marinen Dagbladet har i en rekke artikler avslørt hvordan krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo har fått kjøpe seks tidligere norske missiltorpedobåter og det store støttefartøyet KNM «Horten» som nå inngår i den privatdrevne paramilitære kystvaktflåten til NIMASA.
De seks MTB-ene ble solgt via et britisk stråselskap for rundt 28 millioner kroner, mens støttefartøyet KNM Horten ble solgt for 46,4 millioner kroner.

Fire terminaler: Norges eksport av olje og gass er på rundt 1,9 millioner fat daglig. Nigerias eksport er på 2 millioner fat daglig og nesten alt går ut via disse fire terminalene. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet
Fire terminaler: Norges eksport av olje og gass er på rundt 1,9 millioner fat daglig. Nigerias eksport er på 2 millioner fat daglig og nesten alt går ut via disse fire terminalene. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet Vis mer

Ljøsne er ikke i tvil om hva Tompolo skal med de norske båtene.

- De norske båtene gir ham makt til å kontrollere hele den nigerianske oljeeksporten. Han er nå den suverent sterkeste maktfaktoren i Nigerdeltaet og kan når som helst stenge eller strupe landets oljeinntekter.

Det aller meste av Nigerias olje og gass-eksport går via fire eksport-terminaler. Noe blir også eksportert direkte fra store produksjonsfartøyer. I følge Ljøsne kreves det ikke mye militærmakt for å kunne kontrollere dette.

BEVÆPNET: At NIMASA-flåten nå opererer tungt bevæpnet har kommet som en overraskelse på mange i Nigeria. Dette var den norske missiltorpedobåten KNM «Terne» før den havnet i krigsherren Tompolos flåte. Foto: Privat
BEVÆPNET: At NIMASA-flåten nå opererer tungt bevæpnet har kommet som en overraskelse på mange i Nigeria. Dette var den norske missiltorpedobåten KNM «Terne» før den havnet i krigsherren Tompolos flåte. Foto: Privat Vis mer

- Den nigerianske kystvakten eller marinen er så og si ikke-eksisterende. Og Tompolo viste i årene fra 2005 til 2009 at han er villig til å ta oljeeksporten som gissel. I denne perioden ble eksporten redusert til et minimum og Tompolo gjorde det med småbåter. Nå har han fått store krigsskip fra Norge, sier Ljøsne.

Han viser til at NIAMSA demonstrete dette i juli ifjor, da de blokkerte landets gasseksport, og operatøren måtte betale omlag 1 milliard kroner (140 mill USD) for å få skipstrafikken igang.

Pirat Krigsherren Tompolo var en av landets mest beryktede pirater før han fikk amnesti av myndighetene i 2009. Som mektig kommandant for opprørsbevegelsen MEND, var han ansvarlig for en rekke blodige angrep, kapringer og kidnappinger mot offshorevirksomheten i Nigeria.

Etter amnestiet ble han belønnet med lukrative sikkerhetskontrakter av Nigerias president Goodluck Johnatan. Via sitt oppdrag for kystverket NIMASA har han fått stadig større makt og i prinsippet ansvar for den maritime sikkerheten i landet.

VÆPNET OG FARLIG: Dette bildet er tatt like før jul, og viser en av de tidligere norske missiltorpedobåtene i Lagos havn, som nå driver væpnet piratjakt og skatteinnkreving i den privatdrevne kystvaktflåten NIMASA. Foto: Privat
VÆPNET OG FARLIG: Dette bildet er tatt like før jul, og viser en av de tidligere norske missiltorpedobåtene i Lagos havn, som nå driver væpnet piratjakt og skatteinnkreving i den privatdrevne kystvaktflåten NIMASA. Foto: Privat Vis mer

Nigerianske myndigheter skal til nå ha betalt Tompolos sikkerhetsselskap Global West Vessel Specialists (GWVS) svimlende 300 millioner dollar - omlag to milliarder kroner - for å drive piratjakt og skatteinnkreving langs den nigerianske kysten. Spydspissen for denne virksomheten er de seks tidligere missiltorpedobåtene fra Norge.

- Norge har sviktet
I januar gikk Økokrim og britisk politi til en koordinert aksjon mot Forsvarets logistikkorganisasjon og det engelske stråselskapet CAS Global, som formelt kjøpte båtene. Tre personer ble arrestert og siktet for korrupsjon. Etterforskingen pågår fortsatt, men Ljøsne mener den viktigste svikten sitter mye høyere opp.

- Både UD, og særlig Forsvarsdepartementet har sviktet her.

Shell-direktør Olav Ljøsne i Nigeria. Foto: Privat
Shell-direktør Olav Ljøsne i Nigeria. Foto: Privat Vis mer

Dagbladet har avslørt at utsendinger fra Nigeria var på marinebasen Håkonsvern i Bergen og inspiserte båtene før handelen. Forsvaret ble også advart av britiske tollmyndigheter. Likevel ble handelen gjennomført.

- Bare det at Nigeria er involvert bør få alle alarmklokkene til å ringe. De kunne bare tatt en telefon til meg, eller til hvem som helst med litt kunnskap om Nigeria, sier Ljøsne, som i dag er direktør for olje og gass i det internasjonale PR-byrået Burson Marsteller.

Forsvaret har sagt at de ikke viste hvem sluttbrukeren var og at de trodde de solgte til et engelsk selskap.
- Alle som kan noe om Nigeria vil flire av at dette hadde vært vanskelig å finne ut av.
Ljøsne mener det ikke nødvendigvis hadde vært galt å selge til Nigeria, for landet trenger sårt å få kontroll i sitt eget farvann.
- Hvis det var slik at Nigeria skulle bygge opp en kystvakt med internasjonal støtte kunne det være fornuftig å selge båter. Men å selge dem slik at private får kontroll - aldri i verden.

KRIGSHERRE: Den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo var kommandant i opprørsgeriljaen MEND før han fikk amnesti av presidenten og ble tildelt over 600 millioner kroner for drive piratjakt og skatteinnkreving med sin privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat
KRIGSHERRE: Den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo var kommandant i opprørsgeriljaen MEND før han fikk amnesti av presidenten og ble tildelt over 600 millioner kroner for drive piratjakt og skatteinnkreving med sin privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat Vis mer

Kontrollhøring etter påske
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har åpnet kontrollsak og det er planlagt en høring 30. april. På toppnivå omfattes forsvarsministrene Anne-Grete Strøm-Erichsen, Grete Faremo, Espen Barth Eide og Ine Eriksen Søreide. Barth Eide hadde også ansvar som utenriksminister, sammen med Ap-leder Jonas Gahr Støre og nåværende statsråd Børge Brende. Alle må etter planen forklare seg til komitéen sammen med forsvarssjefene Sverre Diesen, Harald Sunde, og Haakon Bruun-Hansen.

Verken forsvarsledelsen eller UD har gjort noe overfor kjøperne, eller krevd skipene tilbakelevert. De har heller ikke anmeldt eller foretatt noen rettslige skritt selv om eksterne granskere har avdekket en rekke mulige brudd på eksport- og tollovgivningen, i tillegg til at Økokrim mistenker at det er begått grov korrupsjon.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

Les alle sakene om Nigeria-båten