De nye frynsegodene

Vaskehjelp og barnepass betalt av arbeidsgiveren, høres ikke det forlokkende ut? Frynsegoder som gjør tilværelsen lettere er den nye trenden i norsk næringsliv. Å tilby hjelp i hjemmet kan bli bedriftenes trumfkort i kampen om de beste medarbeiderne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frynsegoder som firmabil og fine julegaver er ikke lenger det gjeveste en kan tilby norske arbeidstakere.

- Jeg tror vi ser en motreaksjon mot det voldsomme arbeidspresset de siste årene. Folk vil ha fritid og fleksibilitet, sier personaldirektør i Narvesen, Grethe Meier.

- Jeg er sikker på at det stramme arbeidsmarkedet gjør at vi må tenke utradisjonelt. Vi ønsker derfor å komme tidlig på banen. I dag har vi diskusjonsgrupper, hvor de ansatte diskuterer hvilke frynsegoder de ønsker seg i framtida, sier Meier.

Ved å kunne gi de ansatte goder som for eksempel noen timer husvask i uka, håper Meier å beholde og tiltrekke seg gode medarbeidere.

Narvesen vet at deres ansatte vil ha tid til familien.

En undersøkelse de har gjort blant både kvinnelige og mannlige mellomledere i bedriften gir klart svar: Etter fleksibel arbeidstid som første ønske, kom hjelp til rengjøring i huset høyt opp på ønskelista.

- Vi jobber med å se på alternative frynsegoder til bilordningen, hvor blant annet hjelp til huset er en valgmulighet. I undersøkelsen kom frynsegoder som bilordning lenger nede på listen enn antatt, sier Meier.

Også NHO har undersøkt hvilke frynsegoder folk ønsker seg. Under Kvinner Viser Vei-messen i fjor svarte 30 prosent av de 1700 spurte (1600 av dem var kvinner) at de ønsket hjelp til husarbeid. 23 prosent ønsket seg hjemmekontor. I dag låner mange bedrifter ut PC-er til sine ansatte, slik at de kan lære å bruke maskinen og i tillegg gjøre litt av jobben hjemmefra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utradisjonelt

- Med PC hjemme kan mange jobbe til ulike tider og bli mer fleksible. Det virker som om tradisjonelle frynsegoder er ute og fleksibilitet er inne, sier direktør Marit Wiig i NHO.

Charlotte Sagvik i i hjemmerengjøringsfirmaet City Maid hatt fått mange telefoner fra bedrifter som ønsker å gi sine ansatte hjemmevask, og vil etter hvert utvikle avtaler med noen av dem.

- Bedriftene tenker utradisjonelt fordi de vil kapre de rette folkene i et stramt arbeidsmarked. Ordningen med hjemmevask er rett om hjørnet, sier Sagvik.

Ingen norske firmaer kan tilby en så komplett løsning som firmaet Hemfrid i Sverige. De tilbyr bedrifter å hente ansattes barn i barnehagen, levere klær til renseriet og pusse stuevinduer. Narvesen mener det hadde vært interessant å vurdere et slikt tilbud også i Norge.

Satser på helse

Flere og flere firmaer satser også på helsa til sine ansatte. Mange kan benytte treningslokaler i bedriftens lokaler gratis. Det blir stadig mer vanlig at medarbeidere får medlemskapet i et treningsstudio helt eller delvis dekket. I revisjonsfirmaet Ernst & Young AS får alle ansatte et gratis medlemskap i Skiforeningen, slik at de kan komme seg ut i skog og mark.

- Jeg tror stadig flere er opptatt av å få hele mennesker i bedriftene sine, ansatte som også har et liv utenom jobben, mener Meier.

Hvor mange arbeidstakere som har frynsegoder har ingen oversikt over, men de fleste mottar i dag mer enn en gratis kulepenn på jobben. Stedfortredende informasjonssjef Øyvind Hansen i LO ser med skepsis på hvordan jakten etter arbeidskraft finner stadig nye veier. Han tror ikke at husvask blir et frynsegode for hans medlemmer.

- Dette kan lett bli en eksklusiv belønning for visse grupper og ledersjiktet, sier Hansen.

POPULÆRE: Bianca H. Karlsen og Monica Johansen i City-Maid vil få stadig flere hjem å rengjøre når hjemmevask blir det nye frynsegodet for norske bedrifter.