- De oppførte seg eksemplarisk

Nordmenn roses etter kapringsdrama på norskeid skip i Adenbukta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kjemikalietankeren «Bow Cedar» som eies av bergensrederiet Odfjell SE ble forsøkt kapret to ganger i løpet av få timer i Adenbukta utenfor Jemen i morges.

Om bord på skipet var det to nordmenn som opplevde dramatikken på nært hold i åttetida i morges.

- Vi ble tatt igjen av en speedbåt som la seg mot oss. Vi slo full alarm med vannkanoner, steam og røyk. Båten fortsatte å prøve å legge seg inn mot oss. Vi holdt på i 20-25 minutter før den snudde og stakk av gårde, sier pumpemann Andre Lillebø til bt.no.
 

Også kapteinen om bord på skipet er norsk. Mannskapet på 30 mann består foruten av de to nordmennene av en svenske, en engelskmann og 26 fra Filippinene.

To timer senere ble skipet forsøkt kapret på nytt. Men mannskapet om bord var godt forberedt.

- Vi var klare. Vi har noen ganske formidable vannkanoner om bord, forteller kaptein Bjarne Kalland til TV 2.
 

- Eksemplarisk oppførsel
- Dette er ikke noe vi er vant med, men det har vært mange kapringsforsøk i området den siste måneden, sier finansdirektør Haakon Ringdahl i Odfjell SE til Dagbladet.no.

- De var veldig godt forberedt. Vi har sterke vannkanoner på skipet fordi vi frakter kjemikalier, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FORSØKT KAPRET: Den norske kjemikalietankeren "Bow Cedar" ble forsøkt kapret i Adenbukta utenfor Jemen i dag tidlig. ARKIVFOTO: Odfjell SE
FORSØKT KAPRET: Den norske kjemikalietankeren "Bow Cedar" ble forsøkt kapret i Adenbukta utenfor Jemen i dag tidlig. ARKIVFOTO: Odfjell SE Vis mer

Finansdirektøren kunne ikke vært mer fornøyd med hvordan hans norske kaptein og hans mannskap taklet kapringsforsøket.

- De viste en eksemplarisk oppførsel under begge angrepene. Disse piratene velger ofte å gi opp skip som er godt forberedt, og går etter mindre rustede skip, sier Ringdahl, som opplyser at alle har det bra.

Bekymret
Piratene i området er som regel ute etter løsepenger, men det er uklart hva de var ute etter i dette tilfellet siden de aldri klarte å gjennomføre kapringen.

Driftsdirektør Helge Olsen i Odfjell SE sier til bt.no at han er bekymret over situasjonen i Adenbukta.

- Risikoen for kapring er absolutt til stede. Vi gir hver båt grundig informasjon om status og hvilke tiltak de bør iverksette, i tillegg kommuniserer vi med myndighetene der for at de skal sikre båtene med konvoitjeneste. Vi ønsker å ha flere marinefartøy på plass som båtene kan kontakte, sier han til avisa.

Bow Cedar ble bygd i 1996 og har 52 kjemikalietanker om bord.