PÅ HJUL IGJEN:  Ulykkesflyet på Tynset Flyplass ble snudd  rundt på hjula igjen i ettermiddag av en stor mobilkran etter at Flyhavarikommisjonen og politiet sikret spor.  FOTO: HARALD VINGELSGAARD.
PÅ HJUL IGJEN: Ulykkesflyet på Tynset Flyplass ble snudd rundt på hjula igjen i ettermiddag av en stor mobilkran etter at Flyhavarikommisjonen og politiet sikret spor. FOTO: HARALD VINGELSGAARD.Vis mer

De pårørende på ulykkesstedet

Ankom Røros i privatfly fra Sverige i ettermiddag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): De pårørende til den omkomne piloten i flyulykken på Tynset i går kveld, kom i ettermiddag fra Sverige til ulykkesstedet. De kom med privatfly til Røros og dro til Tynset Flyplass med bil.

Det  var den svært erfarne svenske piloten Inge Bertil Pontus Gerhardt (68) som mistet livet da Spitfire-flyet fra 1945 skar ut mot venstre rett etter landing og landet på taket i en kornåker.

Veteranflyet kom fra Ängelholm nær Stockholm for å være en attraksjonene på dagens avlyste flystevne.

Flyhavarikommisjonen og politiet har arbeidet på Tynset Flyplass i hele dag for å sikre bevis før flyet ble snudd igjen av en stor mobilkran i ettermiddag.  Det skal inntil videre lagres i en hangar på flyplassen.

Foreløpig konklusjon - Det er mulig Flyhavarikommisjonen kommer med en foreløpig konklusjon seinere i dag om hva som har skjedd. Det vil ha lang tid før den endelige ulykkesrapporten er klar, sier politiførstebetjent Per Morten Vaagan til Dagbladet.

Både politiet og kommisjonen har skaffet seg et godt bilde av landingen og håper at videopptak gjort av publikum som var tilstede under landingen i går kveld kan bidra til oppklaringen.

Tynset Flyklubb, som er en av landets eldste, skriver på sin hjemmeside at rullebanen for tiden gjennomgår en omfattende renovering. Den meldingen er ikke oppdatert siden september i fjor.

 SKAR UT TIL VENSTRE:  Ulykkesflyet ble liggende i en kornåker ved siden av rullebanen i går kveld. FOTO: HARALD VINGELSGAARD.
SKAR UT TIL VENSTRE: Ulykkesflyet ble liggende i en kornåker ved siden av rullebanen i går kveld. FOTO: HARALD VINGELSGAARD. Vis mer

Flyklubben har en 900 meters grasstripe til landingsbane.

- Veldig fin og fast Politiførstebetjent Vaagan beskriver landingsstripa som «veldig fin og fast».

Og flyklubbens leder Per Urseth understreker at rullebanen er godkjent for trafikk.

- Banen er godkjent som normalt operativ, sier Urseth til Dagbladet.

Det har aldri landet et så stort og tungt fly som 1945-versjonen av Spitfire på flyplassen før, men Urseth mener bestemt at den nyrenoverte grassbanen ikke har skylden før ulykken.

 ERFARING TIL TUSEN:  Det var den svært erfarne piloten Inge Bertil Pontus Gerhardt (68) som mistet livet i flyulykken på Tynset i går kveld. Her fotografert i flyplassen i svenske Ängelholm i september i fjor. Det var fra Ängeholm Spitfire-flyet fra 1945 tok av i går og mellomlandet i Västerås for landingen på Tynset. Ulykkesflyet er i bakgrunnen. FOTO: LASSE SVENSSON/EXPRESSEN.
ERFARING TIL TUSEN: Det var den svært erfarne piloten Inge Bertil Pontus Gerhardt (68) som mistet livet i flyulykken på Tynset i går kveld. Her fotografert i flyplassen i svenske Ängelholm i september i fjor. Det var fra Ängeholm Spitfire-flyet fra 1945 tok av i går og mellomlandet i Västerås for landingen på Tynset. Ulykkesflyet er i bakgrunnen. FOTO: LASSE SVENSSON/EXPRESSEN. Vis mer