I STRID MED VENTELO: Idar Vollviks mobilselskap Ludo begjæres konkurs på bakgrunn av at de skylder Ventelo mellom 15 og 20 millioner, skriver Dagens Næringsliv i dag. Nå slår Vollvik tilbake.
Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
I STRID MED VENTELO: Idar Vollviks mobilselskap Ludo begjæres konkurs på bakgrunn av at de skylder Ventelo mellom 15 og 20 millioner, skriver Dagens Næringsliv i dag. Nå slår Vollvik tilbake. Foto: Jørn H. Moen / DagbladetVis mer

- De prøver å valse over oss, men vi skal ikke gi oss så lett

Idar Vollvik truer med å begjære Ventelo konkurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagens Næringsliv skriver i dag at Idar Vollviks selskap Ludo begjæres konkurs av Ventelo.

Ludo har leid mobilnett av Ventelo, som har mellom 15 og 20 millioner kroner til gode hos Vollviks selskap, ifølge avisa.

I flere måneder har Vollvik prøvd å få til en refinansiering av mobilselskapet Ludo, som ikke har vært i nærheten av å tjene penger. Men han har ikke lykkes, skriver Dagens Næringsliv.

Vil begjære Ventelo konkurs Nå slår Idar Vollvik tilbake mot Ventelo.

Han sier til Dagbladet at de vil svare med å begjære Ventelo konkurs hvis ikke selskapet trekker konkursbegjæringen.

- Vi mener de skylder oss minst 25 millioner. De bruker sin størrelse og tyngde på å prøve og valse over oss, men vi skal ikke gi oss så lett, sier Vollvik til Dagbladet.

I dag la Vollvik ut et brev til Ventelo på Ludos Facebook-side, hvor han skriver at de har overfakturert hans selskap. Vollvik hevder videre at det er Ventelo som skylder ham penger, ikke omvendt.

I brevet skriver han blant annet følgende:

«Ludo Mobil AS, er et datterselskap av Ludo Group AS, og har ansvaret for den norske mobilvirksomheten. Ventelo hevder at Ludo Mobil skylder dem penger, mens det i realiteten er motsatt. Ventelo har over lang tid overfakturert Ludo,» påstår han blant annet i brevet.

Ny leverandør «Ludo oppdaget ved en tilfeldighet at Ventelo hadde fått lavere innkjøpskostnader enn det de hevdet overfor Ludo, uten å la Ludo få tilsvarende reduksjon i prisen. Ludo påpekte dette til Ventelo, og har krevd å få kreditert det overfakturerte beløpet. Hensyntatt dette faktum, er det Ventelo som skylder Ludo penger. Dersom ikke Ventelo krediterer dette beløpet umiddelbart, og trekker tilbake konkursbegjæringen, vil Ludo svare med samme mynt, dvs. å begjære Ventelo konkurs. Vi finner oss ikke i en slik behandling som vi har vært utsatt for av Ventelo, skriver han videre».

Han sier hans påstander underbygges av at han mener Ventelo har prøvd å gi Ludo 15 millioner kroner i rabatt.

Videre hevder Vollvik at Ludo er blitt et uskyldig offer.

«Vi tror at motivet for Ventelo ved å forsøke å få Ludo konkurs, er at de slipper å kreditere overfaturert beløp. Ventelo er nå i ferd med å bli solgt til oppkjøpsfondet EQT, kontrollert av den rike og mektige Wallenberg familien i Sverige, og vi er ikke så sikker på at Ventelo har opplyst til EQT at det er en strid om prisen på leveransene. Basert på at slike selskaper som Ventelo ofte verdsettes til 6-8 ganger EBITDA, så kan det hende at EQT har betalt opp mot kr. 150 mill. for mye for Ventelo bare basert på faktureringen til Ludo. Dersom Ventelo har operert på samme måte mot andre kunder, kan det hende at den prisen som er oppnådd for Ventelo, er flere hundre millioner mer enn den burde være. Det er derfor svært mye penger som står på spill her, og Ludo blir et uskyldig offer her,» skriver Vollvik, som hevder Ludo nå er i forhandlinger med en annen leverandør.

- Ikke seriøst Kommunikasjonssjef Heidi Egede-Nissen i Ventelo sier de stiller seg helt uforstående til alle Vollviks påstander.

- Når det gjelder konkursbegjæringen, må han først komme med et krav, det har han aldri gjort. Så dette tar vi ikke seriøst, sier hun til Dagbladet.

Egede-Nissen sier videre at det har ligget et tilbud om en revidert avtale på bordet, som hun hevder Vollvik ikke har ønsket å inngå.

- Grunnen til dette er at han ikke kunne stille med sikkerhet, sier Egede-Nissen.

- Vi har i hvert fall siden i sommer hatt tillatelse fra Teletilsynet til å stenge Ludo mobil. Vi har prøvd å komme ham i møte for å finne en løsning ved å si at han kunne betale noen av fordringene sine, men han har ikke klart å komme oss i møte. Nå har ikke Ludo en avtale med oss, den har utgått, og da har vi varslet en stenging.

Post- og teletilsynet har i dag lagt ut en melding på sine nettsider hvor de opplyser om at Luds mobiltjenester vil opphøre.