- SKJEDDE VELDIG RASKT: :  - Mannskapet rakk ikke å få tak i redningsutstyret, men vi leter fortsatt for å finne savnede i live, sier kaptein Pål Bustgaard (nærmest) på den norske redningsskøyta «Horn Flyer» fra Skjærhalden. Ved hans styrmann Jim Forås, som også er med i leteaksjonen i Kosterfjorden. Bildet er tatt under aksjonen i formiddag. Foto: REDNINGSSELSKAPET
- SKJEDDE VELDIG RASKT: : - Mannskapet rakk ikke å få tak i redningsutstyret, men vi leter fortsatt for å finne savnede i live, sier kaptein Pål Bustgaard (nærmest) på den norske redningsskøyta «Horn Flyer» fra Skjærhalden. Ved hans styrmann Jim Forås, som også er med i leteaksjonen i Kosterfjorden. Bildet er tatt under aksjonen i formiddag. Foto: REDNINGSSELSKAPETVis mer

- De rakk ikke å få på redningsvester

Norsk redningskaptein fant bøyer, vester og flåter. Leter etter seks savnede russere ved Koster.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Dette forliset har skjedd så raskt at mannskapet ikke har rukket å få tak i redningsutstyret. Det flyter av vrakdeler og løst utstyr i sjøen her, sier kaptein Pål Bustgaard på den norske redningsskøyta «Horn Flyer» til Dagbladet.

Han observerer et nytt vrakfunn like ved skutesiden da Dagbladet er i kontakt ved 11.15-tida.  En kraftig trosse som åpenbart stammer fra det norskedrevne og norskbygde lasteskipet MV «Langeland», flyter i bølgene.

«Horn Flyer» er eneste norske fartøy som deltar i redningsaksjonen like over på svensk side av Bohuslän-kysten.

Leter etter russere
- Vi leter fortsatt etter savnede, men kan ikke gi noen vurdering nå av hvor stor sjansen er for å finne noen i live. Vi har fått bekreftet at det var seks mann ombord. Mannskapet er russisk. Vi har ikke fått noen bekreftelse på kapteinens nasjonalitet, sier Bustgaard, som berømmer den profesjonelle ledelsen av redningsaksjonen fra den svenske Kystbevakningen.

Den svenske redningsledelsen har tidligere bekreftet at det ikke er norske statsborgere ombord i lasteskipet, som var på vei fra Karlshamn i Sverige til Moss med stein i lasterommet.

I natt har skipet fått slagside i det kraftige uværet, som har vært målt til liten storm.

- Lyspunktet nå er at vær- og vindforhold er betraktelig bedre på noen få timer. Vinden er vel nede i liten kuling, sier kaptein Pål Bustgaard, som ble alarmert fra den norske hovedredningssentralen ved 07-tida i morges.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 PÅ VEI TIL MOSS:  Det norskdrevne lasteskipet MV "Langeland" var på vei til Moss med stein i lasterommet da det gikk ned utenfor Koster og Strömstad i morges. Foto: Myklebusthaug Management AS.
PÅ VEI TIL MOSS: Det norskdrevne lasteskipet MV "Langeland" var på vei til Moss med stein i lasterommet da det gikk ned utenfor Koster og Strömstad i morges. Foto: Myklebusthaug Management AS. Vis mer

I løpet av 25 minutter var «Horn Flyer» med et mannskap på tre på plass i havariområdet, som i formiddag blir beskrevet til å ligge like sør for Ramsö i Kosterfjorden.

- Skjedde veldig raskt
- Burde mannskapet på MV «Langeland» hatt på seg redningsvester før skipet sank?

- Det er ikke vanlig å ha redningsutstyret på ombord på lasteskip før situasjonen er kritisk. Funnene som vi og andre i leteområdet har gjort, viser at dette har skjedd veldig raskt, sier Bustgaard.

Det er funnet to tomme redningsflåter og flere redningsvester og bøyer med skipets navn.

- Vi har også sett et kjøleskap, som er fisket opp fra sjøen, sier kapteinen på «Horn Flyer».

Redningsledelsen anslår i formiddag at skipet trolig har gått ned ved 05-tida i morges.

Siste elektroniske registrering av posisjon på kartsystemet AIS er gjort klokka 03.14 UTC - 05.14 norsk tid - i natt, viser undersøkelser som Redningsselskapet har gjort.

200-300 meter

I formiddag har redningsmannskapene observert et oljeflak i området.

- Det er kraftig drift i sjøen, og det er ennå ikke kartlagt nøyaktig hvor skipet har gått ned. Derfor er det foreløpig ikke sendt ned dykkere. Det er mellom 200 og 300 meter dypt i området her, sier den norske redningskapteinen til Dagbladet.

 SISTE OBSERVASJON 05.14:  Redningsselskapets observasjon det elektroniske kartsystemet AIS (her et utsnitt klokka 03.50 UTC - 05.50 norsk tid) viser at signalene fra MV "Langeland" forsvant 36 minutter tidligere - klopkka 05.14 norsk tid. Kart: AIS-kart/REDNINGSSELSKAPET.
SISTE OBSERVASJON 05.14: Redningsselskapets observasjon det elektroniske kartsystemet AIS (her et utsnitt klokka 03.50 UTC - 05.50 norsk tid) viser at signalene fra MV "Langeland" forsvant 36 minutter tidligere - klopkka 05.14 norsk tid. Kart: AIS-kart/REDNINGSSELSKAPET. Vis mer