De skal få deg til å stumpe røyken

I en ny kampanje fra helsemyndighetene forteller tre alvorlig syke personer om å leve med sykdommen kols. Deres historier skal få nordmenn til å stumpe røyken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med kampanjen «Røyken tar pusten fra deg» vil helsemyndighetene få nordmenn til å innse at helsegevinsten ved å stumpe røyken er stor.

1400 kolsdødsfall årlig

I kampanjen forteller de tre alvorlig kolssyke personene Morten, Eva og Per om å leve med kols, om de medisinske vanskene, om å bli isolert og om de psykiske plagene som følger sykdommen.

Helsemyndighetene har stor tro på effekten av kampanjen. Over 200 000 mennesker lever med kols i Norge i dag og rundt 1200-1400 dør årlig av sykdommen, mens 6400 dør av røyking hvert år, ifølge direktoratet.

Mange er ikke klar over at de lever med kols, og et av delmålene med kampanjen er å nå denne gruppen.

-  Kols er mye mindre kjent enn de andre store røykrelaterte sykdommene kreft og hjerte- og karsykdommer. Vi vil gjøre diagnosen kols mer kjent, sier Huseby.

Historier virker best

Et annet delmål er å nå de yngste potensielle røykerne.

b> MORTEN:  begynte å røyke som 14-åring  EVA: begynte å røyke som 13-åring  PER:  begynte å røyke som 18-åring. Alle foto: Sosial- og helsedirektoratet
b> MORTEN: begynte å røyke som 14-åring

EVA: begynte å røyke som 13-åring

PER: begynte å røyke som 18-åring. Alle foto: Sosial- og helsedirektoratet Vis mer

-  Vi vet at ungdom i stor grad får med seg budskapet i en alvorlig «voksenkampanje». Det gjør sterkt inntrykk på ungdom å se at man nesten ikke orker noen ting, sier Huseby.

Å produsere og lansere en kampanje med syke mennesker i en slags realitystil er nytt i Norge.

-  Man kan selvsagt diskutere bruk av syke mennesker i en slik kampanje, men disse menneskene har stilt opp frivillig for å hjelpe andre slik at de kan unngå å komme i samme situasjon, sier direktør ved avdeling for tobakk i Sosial- og helsedirektoratet, Kari Huseby.

Liknende kampanjer er tidligere blitt brukt i tobakksforebyggende arbeid i andre land, blant annet USA. Huseby forteller at norske testpersoner har vurdert en av disse kampanjene.

-  Det er helt klart at syke mennesker som forteller sin historie virker bedre på folk enn om helsemyndighetene retter pekefinger. Det er lettere å tro på budskapet når folk forteller selv, sier Huseby.

Spare liv

Kampanjen vises for første gang på tv i dag og skal sendes på TV2, TVNorge og TV3 i seks uker. I tillegg skal den vises på kino. En radioversjon skal gå i tre uker på Kanal24 og P4 fra neste uke. I tillegg blir kampanjen kraftig annonsert for på flere nettsteder og to ukeblader, der den også har fastlimt brosjyre om røykeslutt og fakta om kols. Brosjyren er også sendt ut til alle fastleger og tannleger. Kampanjen koster 20 millioner.

-  Med noen liv spart er denne kampanjen tjent inn, sier Huseby.