De skal ikke lyve

Et nytt kontor med et nifst navn skal drive «psyops», som er amerikansk militærspråk for å spre desinformasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SALT LAKE CITY (Dagbladet): George Orwell kunne ikke ha funnet på et bedre navn: «Kontoret for strategisk innflytelse». I notatet som ble avslørt i The New York Times i forrige uke, står det klart at dette propagandakontoret har mandat til å spre desinformasjon hos både venner og fiender som et ledd i kampen mot internasjonal terrorisme.

Da notatet lekket ut, rykket en irritert forsvarsminister Donald Rumsfeld ut og forsikret at det han sier er Sannheten, bare Sannheten, så sant Gud hjelper meg. Men denne tannkremen er det ikke mulig å dytte tilbake på tuben, som amerikanerne sier. Har du først opprettet et kontor med rett til å lyve i ditt departement, så må du også vente at alt du sier, blir møtt med skepsis.

RUMSFELD forsvarer retten til å lyve for å villede fienden, slik det skjedde under den andre verdenskrigen da desinformasjon fikk tyskerne til å tro at de allierte ville gå i land ved Calais. Ja vel, men hva da med alle løgnene Lyndon B. Johnson og hans generaler formidlet rundt de angivelige angrepene i Tonkin-bukta som åpnet for storinnsatsen av amerikanske styrker i Vietnam? USA tapte den krigen, og 53000 soldater mistet livet. Var det like berettiget?

Dette nye Pentagon-kontoret skal også, i den gode hensikt å bekjempe terror, kunne plante desinformasjon i medier i land der regjeringene har inngått allianser med USA. Desinformasjonen kan for eksempel gjelde Irak, for å sikre USA støtte til å invadere. Etter avsløringen av eksistensen til Kontoret for strategisk innflytelse som ble opprettet etter terrorangrepene 11. september i fjor, er spørsmålet om det lenger er grunn til å stole på noe av det som kommer fra USA, med mindre det kan bekreftes av uavhengige kilder.

BRIGADEGENERAL Simon Worden leder denne Pentagons nye propagandaavdeling. Han konkurrerer med CIA som alltid har drevet med desinformasjonskampanjer. Da Salvador Allende vant det demokratiske valget i Chile, trådte CIAs svarte propagandamaskin i funksjon og banet veien for redselsregimet til massemorderen Augusto Pinochet. United States Information Agency hadde under den kalde krigen i oppdrag å spre informasjon om amerikanske demokratiske idealer og levevis og lyktes godt med det. Direktoratet ble oppløst av Bill Clinton. Funksjonene og funksjonærene ble lagt inn under det amerikanske utenriksdepartementet.

Men dette er nå åpenbart blitt altfor lite målrettet for Pentagon, som med ett grep rev ned all den troverdigheten den amerikanske propagandamaskinen hadde opparbeidet seg. Nå kommer også den jernharde kontrollen med dekningen av den amerikanske krigføringen i Afghanistan opp på nytt. I stedet for krigsreportasje fra kampene, har amerikanske medier vært fylt av lokalavisreportasjer om soldater herfra og derfra som hilser hjem fra «kampen mot det onde».

BRIGADEGENERALENS kontor skal engasjere seg i alt «fra det svarteste svarte» i informasjonskrigen til «det hviteste hvite». Under siste del av den kalde krigen ga Pentagon årlig ut en glanset trykksak som het The Soviet Military Power, og som besto av nedgradert etterretningsmateriale om Sovjets militære styrker. Sovjet har aldri vært så formidabelt som på disse høyglansete sidene. Men trykksaken var et propagandaskrift med kjent avsender og kunne behandles som det. Kontoret for strategisk innflytelse skal ikke gi ut propaganda av denne typen. Det skal i stedet plante tilsynelatende ekte nyhetssaker i mediene uten at Pentagon-kontoret står som kilde og avsender.

Maureen Dowd som er spaltist i The New York Times, har tatt for seg den øvrige informasjonsvirksomheten fra Det hvite hus under president George W. Bush. Hun kaller Karen Hughes oppblåste moralhistorier om presidenten for «karinformasjon». «Karlinformasjon» skapte rådgiver Karl Rove da han fortalte utvalgte journalister at Air Force One var utsatt for en bombetrussel og derfor måtte farte landet rundt med presidenten etter angrepene 11. september. Trusselen var oppspinn. «Viseinformasjon» kommer fra visepresident Dick Cheney, mens «fleischinformasjon» er presidenttalsmann Ari Fleischers innholdsløse ordgyteri om at keiseren bryr seg og folket støtter ham.

Mer behøver jo ingen å vite.