De spør for mye

Bråket i klasserommene øker stadig. Ny undersøkelse viser at ressursbarna sterkt bidrar til uro i klassen ved å diskutere alle avgjørelser læreren tar. De mangler respekt og sliter ut læreren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Både lærere og foreldre vil ha selvhevdende barn, men i klasserommet blir de et slitasjemoment, sier professor ved Senter for klinisk psykologisk forskning, Terje Ogden.

En ny rapport har undersøkt hvordan lærerne oppfatter elevenes atferd, og resultatet er nedslående. Fra 1997 til 2000 forverret situasjonen i norske klasserom seg.

Krevende barn

Lærerne i undersøkelsen rapporterer om mer bråk og flere konflikter i klasserommet. Samtidig sier lærerne at antall elever med atferdsproblemer ikke er økende.

- Dette kan bety at «vanlige» elever bråker mer. Det ser ut til at høflighet, arbeidsinnsats og hensyn til andre har blitt mindre vanlig, sier Ogden.

Lærerne i undersøkelsen sier at det er vanskelig å sette grenser for hvor mye den enkelte elev skal få utfolde seg på bekostning av fellesskapet. Lærerne blir slitne av at noen elever skal diskutere alle avgjørelser de tar.

Slitne lærere

De såkalte forhandlingsbarna tar mye tid og krefter.

- Skolen møter nye utfordringer i disse barna. De krever mer oppmerksomhet, og det tar tid, sier Ogden.

Rapporten konkluderer med at barn som vokser opp i dag, ikke er så vant til å innordne seg og ta hensyn til andre. De har et helt annet forhold til regler og voksne autoriteter enn barn hadde før. Det går ut over lærerne.

- Mange lærere er veldig slitne. Når du har 25 barn som alle vil bli hørt og sett samtidig, tærer det på kreftene, sier leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland.

I undersøkelsen

Senter for klinisk psykologisk forskning har foretatt undersøkelsen på oppdrag fra Undervisnings- og forskningsdepartementet. 33 skoler deltok, og målet var å se om det var forskjeller i lærernes vurdering av atferden til elevene i løpet av en treårsperiode.

Fram fra kateteret

- Nysgjerrige barn er bra, men det er tøft for lærerne å måtte forhandle om alle avgjørelser, sier Hjetland. Utdanningsforbundet er positivt til forsøksskoler som organiserer undervisningen på nye måter.

- Tida da lærerne sto bak kateteret og elevene satt som tente lys, er nok forbi, sier Hjetland.

RESPEKTLØSE «FLINKISER »: De flinke barna har like mye skyld i den økte støyen i klasserommet som de såkalte «problembarna». De mangler respekt for autoriteter.