DE SVARTE BOKSENE ER FUNNET: Juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad ved Luftfartstilsynet skriver i en tekstmelding til Dagbladet at de har fått opplysninger om at de to svarte boksene fra ulykkeshelikopteret er funnet. Dette bildet viser helikopteret som styrtet ved 12-tiden tirsdag. Foto: NTB Scanpix
DE SVARTE BOKSENE ER FUNNET: Juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad ved Luftfartstilsynet skriver i en tekstmelding til Dagbladet at de har fått opplysninger om at de to svarte boksene fra ulykkeshelikopteret er funnet. Dette bildet viser helikopteret som styrtet ved 12-tiden tirsdag. Foto: NTB ScanpixVis mer

De svarte boksene er funnet: - De ble observert av dykkere

- Hvor lang tid arbeidet vil ta med å analysere eventuell data er helt avhengig av tilstanden på ferdskriveren og lydopptakeren, sier Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Direktør i luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, sier til Dagbladet at de to svarte boksene, som egentlig er en kombinert enhet, er observert av dykkere på havbunnen ved ulykkesstedet utenfor Turøy.

De svarte boksene vil bli hentet opp så fort som mulig, og da sendt umiddelbart videre til havarikommisjonen i England, sier Halvorsen.

Elleve personer er funnet døde etter ulykken, og søk pågår fortsatt etter de to siste som var om bord. Statoil opplyser at de jobber i ulike selskaper, men at alle var på jobb for Statoil.

Politiet sier til Dagbladet at alle om bord antas omkommet. Cirka klokka 17 meldte Hovedredningssentralen på Twitter at aksjonen er avsluttet, men at søk etter antatt omkomne fortsetter i regi av politiet.

Dykkere observerte boksene Halvorsen kan ikke på dette tidspunktet kommentere hvilken stand boksene er i eller hvordan de ser ut.

- Vi vet ikke om dataen som ligger på dem er komplett før vi har fått lest dem av i et laboratorium under kontrollerte former så vi ikke ødelegger informasjon i prosessen, sier Halvorsen.

Havarikommisjonen har tre personer ved ulykkesstedet, og to nye er på vei.

- Vi er i ferd med å skaffe oss en oversikt over ulykkesstedet, og i samarbeid med andre etater ta opp det som ligger i sjøen. Materialet vil bli rengjort på en ordentlig måte og fraktet videre til et oppsamlingssted, sier Halvorsen.

Det er usikkert hvor lang tid det vil ta før man eventuelt får behandlet den dataen som ligger på de svarte boksene, som egentlig er oransje av farge.

- Hvor lang tid arbeidet vil ta er helt avhengig av tilstanden på ferdskriveren og lydopptakeren, sier Halvorsen.

- Håper at dataen er komplett Halvorsen sier at datamaterialet som ligger på de svarte boksene vil bli svært viktig for den videre granskningen av ulykka.

Helikoptertypen som i dag styrtet, EC255 har tidligere fått flyforbud på grunn av en feil i girboksen, skriver VG. Luftfartstilsynet bekrefter også overfor Dagbladet at ulykkeshelikopteret to ganger har fått utsatt service ved to anledninger i 2015. Tidligere i dag innførte Luftfartstilsynet flyforbud for den aktuelle helikoptertypen.

Både ferdskriveren og taleregistratoren skal være observert. Ferdskriveren registrerer en rekke tekniske parametere, som kurs, høyde, fart og turtall på rotor. Taleregistratoren, eller lydopptakeren, registrerer lyd i cockpit, lyd mellom cockpit og lyd mellom cockpit og kabin.

- Taleregistratorer av denne typen er påbudt i luftfartøy av en viss klasse fordi havarikommisjoner skal ha et verktøy til å forstå hva som har skjedd i etterkant av en ulykke eller hendelse. Det er svært viktig for oss å få lest av og dataen, og vi håper jo at dataen er komplett og brukbar, sier Halvorsen.

- Vil ikke spekulere Da Dagbladet snakket med pressevakt Klaus Sonberg i helikopterselskapet CHC ville han ikke kommentere hva som kan være årsaken til ulykken, eller opplysningen om at rotoren skal ha løsnet i lufta.  

- Vi kommer ikke til å spekulere i, kommunisere eller bekrefte hva som har skjedd, men har sendt to mennesker fra Sola til ulykkesstedet, sier han til Dagbladet.

Han opplyser dessuten at det kommer representanter fra produsentene bak Airbus-helikopteret fra Frankrike ens ærend for å bistå i arbeidet.

Løpende vurdering Juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad ved Luftfartstilsynet sier til Dagbladet at de ikke kan gå ut med opplysninger om hvorfor og hvordan helikopteret styrtet.

Dette vil bli gransket, og tilsynet kan ikke gå ut med hvordan de nå skal arbeide videre.

- Det tar vi løpende vurderinger på, sier Aalstad.

Storulykker Tidligere storulykker (dvs. med fem eller flere omkomne) innen offshore helikopter, ifølge Luftfartstilsynet:

• 1977, LN-OSZ, Sikrosky S-61N, Helikopter Service, Nordsjøen. Her omkom 12 personer.

• 1978, LN-OQS, Sikrosky S-61N, Helikopter Service, Nordsjøen. Her omkom 18 personer.

• 1990, LN-OML, Bell 214, Helikopter Service, Askvoll. Her omkom fem personer.

• 1997, LN-OPG, Eurocopter AS332, Helikopter Service, Nordsjøen (Norne). Her omkom 12 personer.

Ulykken i dag er den første i Norge med den nye versjonen av Super Puma (EC 225). Norne-ulykken skjedde med den gamle typen Super Puma (AS 332), skriver Aalstad i e-posten
Dagbladet kommer tilbake med mer.