HEVES: Et offshorehelikopter har styrtet ved Turøy på grensen mellom Fjell og Øygarden kommune. Her heves deler av vraket opp. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet
HEVES: Et offshorehelikopter har styrtet ved Turøy på grensen mellom Fjell og Øygarden kommune. Her heves deler av vraket opp. Foto: Eivind Senneset, DagbladetVis mer

De svarte boksene er funnet - sendes til England umiddelbart

Usikkert hvor lang tid det vil ta å analysere innholdet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FJELL (Dagbladet): En supplybåt med kran startet i 20-tiden arbeidet med å heve dele av helikoptervraket i Turøy, som på forhånd var stroppet fast med et nett.

Bilder fra stedet viser at mannskapene løfter opp halepartiet på helikopteret. 

- Boksene er viktigst Formålet var å finne de svarte boksene - som antas å kunne gi noen av svarene på hva som skjedde i forkant av styrten.

- Det viktigste for oss er å finne de svarte boksene, så får vi ta ting i tur og orden etterhvert. De andre delene kommer etterhvert, sier William Bertheussen i Statens Havarikommisjonen til Dagbladet.

Helikopterets kombinerte «Flight Data Recorder» og «Cockpit Voice Recorder» ble hentet opp seint fredag kveld, etter å først ha blitt lokalisert av dykkere tidligere på dagen.

Havarikommisjonen planlegger å bringe recorderen til England for avlesning lørdag formiddag. Recorderen må deretter tørkes før uthenting av data kan finne sted, skriver Statens Havarikommisjon på sine sider.

Det er foreløpig usikkert hvilken stand de er i - men fungerer de som de skal kan det være mulig å belyse grunnene for hvorfor helikopteret krasjet ved å analyse dataen fra boksen.

Skal behandle dataen - Vi vet ikke om dataen som ligger på dem er komplett før vi har fått lest dem av i et laboratorium under kontrollerte former så vi ikke ødelegger informasjon i prosessen, sier Halvorsen.

Det er usikkert hvor lang tid det vil ta før man eventuelt får behandlet den dataen som ligger på ferdsskriveren og taleregistratoren, som egentlig er en oransje kombinert enhet.

- Hvor lang tid arbeidet vil ta er helt avhengig av tilstanden på ferdskriveren og lydopptakeren, sa Halvorsen.

- Håper at dataen er komplett Halvorsen sier at datamaterialet som ligger på de svarte boksene vil bli svært viktig for den videre granskningen av ulykka.

Helikoptertypen som i dag styrtet, EC255 har tidligere fått flyforbud på grunn av en feil i girboksen, skriver VG.

Luftfartstilsynet bekrefter også overfor Dagbladet at ulykkeshelikopteret to ganger har fått utsatt service ved to anledninger i 2015. Tidligere i dag innførte Luftfartstilsynet flyforbud for den aktuelle helikoptertypen.

Ferdskriveren registrerer en rekke tekniske parametere, som kurs, høyde, fart og turtall på rotor. Taleregistratoren, eller lydopptakeren, registrerer lyd i cockpit, lyd mellom cockpit og lyd mellom cockpit og kabin.

- Taleregistratorer av denne typen er påbudt i luftfartøy av en viss klasse fordi havarikommisjoner skal ha et verktøy til å forstå hva som har skjedd i etterkant av en ulykke eller hendelse. Det er svært viktig for oss å få lest av og dataen, og vi håper jo at dataen er komplett og brukbar, sa Halvorsen.
  
Krevende arbeid Helikopteret skal ha fått hard medfart. Det krasjet med holmen Litleskori i 12-tiden i dag, og deler av vraket rullet deretter ned i vannet.

Store deler - deriblant rotoren - er funnet, men politiet leter fortsatt etter små vrakrester og anslår at de vil fortsette med det i flere dager framover. 

Havarikommisjonen opplyser at de vil få bistand fra den franske og den engelske havarikommisjonen i videre undersøkelser på ulykkesstedet. I tillegg vil representanter for Luftfartstilsynet og EASA delta.

Skjedde på tre minutter Helikopteret var på vei til Flesland fra Gullfaks-plattformen på Nordsjøen da ulykken skjedde. Data fra Flight Radar viser at helikopteret mister fart og høyde svært raskt, før det forsvinner fra radaren. 

Det hele skjer i løpet av omtrent tre minutter.

Flere av personene som bor i området var vitner til hendelsen, og enkelte opplevde å få vrakdeler slengt mot seg i forbindelse med ulykken.

Elleve av personene som var om bord på helikopteret er funnet til nå, men det søkes fortsatt etter de to siste.

KOMBINERT BOKS: Havarikommisjonen planlegger å bringe recorderen til England for avlesning lørdag formiddag. Recorderen må deretter tørkes før uthenting av data kan finne sted, skriver Statens Havarikommisjon i pressemeldingen. De "svarte boksene" er egentlig oransje av farge, og de ligger inni en kombinert enhet.
KOMBINERT BOKS: Havarikommisjonen planlegger å bringe recorderen til England for avlesning lørdag formiddag. Recorderen må deretter tørkes før uthenting av data kan finne sted, skriver Statens Havarikommisjon i pressemeldingen. De "svarte boksene" er egentlig oransje av farge, og de ligger inni en kombinert enhet. Vis mer