De sverget hevn og erklærte krig mot IS. Det er i ferd med å gå veldig galt

#OpISIS

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): For en drøy uke siden slapp hackerkollektivet Anonymous en video der de gjorde det klart at terrorgruppa IS skulle få gjengjelde etter angrepene mot Paris.

«Den største operasjonen noensinne igangsatt» lød omkvedet, og terroristene fikk vite at «Anonymous-representanter fra hele verden kommer til å jage dere. Vit at vi kommer til å finne dere, og vi slipper ikke taket».Flere eksperter på feltet var derimot skeptiske, og nå kan det se ut som om denne skepsisen ikke var ubegrunnet. I følge teknologinettstedet The Verge er hele operasjonen i ferd med å virke mot sin hensikt.

Unøyaktig Mesteparten av #OpISIS har vært en kamp Anonymous-medlemmer kan kjempe fra sofrakroken, skrivebordet eller på toget på vei til jobb. Den skulle oversvømme Twitter-kontoer og nettsider med informasjon, og på den måte framprovosere et krasj.

Men spesielt på Twitter-fronten har hackerne ikke vært så nøyaktige som de burde.

Nettstedene The Daily Dot og Ars Technica har begge gått gjennom listene Anonymous har lagt ut. Deres undersøkelser viser at mange av disse kontoenes eneste tilknytning til IS er at de har skrevet på arabisk.En annen bruker som har gjort noen undersøkelser fant ut at det var både kurdere, iranere, palesinere og tsjetsjenere på lista. Som han selv skriver: «Jeg sier ikke at alle her har de beste intensjoner, men de er defintivt ikke IS».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer