De tause vitnene

TUZLA (Dagbladet): Her ligger bevisene som kan være med på å felle Slobodan Milosevic og hans medsammensvorne. 4420 likposer er stablet fra gulv til tak ved et rettsmedisinsk institutt i Tuzla i Bosnia. Alle var menn fra Srebrenica som ble massakrert i 1995.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Kesetovic Rifat (39) må ha den verste jobben i Europa, han er den eneste rettsmedisineren ved Podrine Identification Project. I mange år framover skal han identifisere flere tusen menn av sitt eget folk.

Det er umulig å beskrive lukt og synsinntrykkene som er blitt hverdagen til Rifat og hans assistenter. Likene har ligget i massegraver eller på bakken siden 1995, og de biologiske prosessene foregår fortsatt i kroppene. De døde ligger i plastsekker i et lager som holder seks plussgrader. Det lukter død på plassen utenfor og i alle bygningene.

Ingen vet hvor mange

Rettsmedisineren vet ikke hvor mange individer som ligger på kjølelageret. Da massegravene ble åpnet, forsøkte feltarbeiderne å legge en kropp i hver sekk, men ofte var likene så ødelagte at det ikke var mulig å si hvilke deler som hørte sammen. Rifats assistenter har merket sekker som de vet inneholder restene av inntil ti personer.

Vi møter 39-åringen på hans kontor. Han har tatt seg en pause, før han går tilbake for å sikre beinvev fra de døde. En liten prøve er nok til å sikre DNA, som i neste runde kan identifisere vedkommende. Rifat blir litt brydd når vi spør hvordan det er mulig å holde ut i denne jobben.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer