GLANSDAGENE ER OVER:  Somalias kyst var en gang et eldorado for pirater. Nå ligger rustne piratskip og forfaller langs kysten. Disse bildene er fra 2012, da antall piratangrep ble mer enn halvert fra året før, til 75 angrep, og virkningen av innsatsen mot piratvirksomhet ble klar. I 2013 var antallet angrep ned i 15. Foto: Farah Abdi Warsameh og Mohamed Dahir / AFP Photo / NTB Scanpix
GLANSDAGENE ER OVER: Somalias kyst var en gang et eldorado for pirater. Nå ligger rustne piratskip og forfaller langs kysten. Disse bildene er fra 2012, da antall piratangrep ble mer enn halvert fra året før, til 75 angrep, og virkningen av innsatsen mot piratvirksomhet ble klar. I 2013 var antallet angrep ned i 15. Foto: Farah Abdi Warsameh og Mohamed Dahir / AFP Photo / NTB ScanpixVis mer

De terroriserer ikke lenger Somalias kyst

I fjor var det bare 15 piratangrep ved Afrikas horn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Før kunne de få milliongevinster etter hundrevis av ville angrep til sjøs. Nå er glansdagene over.

Mens det for to år siden var 237 angrep utenfor Somalias kyst, var antallet i angrep i fjor bare 15. Bare to skip ble kapret, og begge ble sluppet innen 24 timer.

- Den aller viktigste årsaken til nedgangen i piratvirksomhet i verden, er den reduksjonen vi har hatt utenfor kysten av somalia, skriver direktør i International Maritime Bureau (IMB), Pottengal Mukundan, i en pressemelding.

Piratvirksomheten utenfor kysten av Afrikas horn har vært en en enorm trussel mot skipsfarten, og Verdensbanken har tidligere estimert at piratene koster verdenshandelen hele 105 millioner kroner.

- Viktig å fortsette Etter en intensiv innsats mot piratvirksomheten utenfor kysten av Somalia de siste årene, har det blitt stille. Selv om det fortsatt finnes pirater utenfor Afrikas horn og i Indiahavet, har antallet angrep gått kraftig ned.

Ifølge en rapport fra IMB har det ikke vært så få angrep utenfor Somalia siden 2006.

Norge deltok også i den internasjonale operasjonen mot piratvirksomhet, kalt «Operation Ocean Shield», fram til 7. desember i fjor. Det norske Forsvaret sendte fregatten KNM Fridtjof Nansen, et Orion overvåkingsfly og spesialsoldater ned til Afrikas horn for å delta i kampen mot piratvirksomhet. Det har også blitt vanlig å ha væpnet eskorte gjennom de farlige farvannene, noe som også har bidratt til å redusere antallet angrep.

Men det er ingen grunn til å feire ennå, ifølge IMB-rapporten.

- Det er viktig å fortsette med koordinert internasjonal innsats for å takle somalisk piratvirksomhet. Å lene seg tilbake og være selvtilfredse, kan føre at aktiviteten blusser opp igjen, advarer Mukundan.

 NORSKE SPESIALSOLDATER:  Norsk spesialsoldater har vært med i jakten på pirater langs kysten av Somalia. De avsluttet sitt oppdrag på Afrikas horn i desember i fjor. Her snakker de med lokale somaliere. Foto: Forsvaret / NTB scanpix
NORSKE SPESIALSOLDATER: Norsk spesialsoldater har vært med i jakten på pirater langs kysten av Somalia. De avsluttet sitt oppdrag på Afrikas horn i desember i fjor. Her snakker de med lokale somaliere. Foto: Forsvaret / NTB scanpix Vis mer

I 2006 var det bare ti angrep, før aktiviteten blusset opp igjen.

Tar fortsatt gisler Mellom 1,9 og 2,4 milliarder kroner har blitt utbetalt i løsepenger som følge av kapring av fartøy utenfor Afrikas horn mellom 2005 og 2012, ifølge rapporten «Pirate Trails». Rapporten ble utarbeidet av Verdensbanken, Interpol og FN-organisasjonen UNODC, og ble publisert i fjor.

Rapporten mener at piratvirksomheten ikke bare er en trussel for skipsfarten, men også til sikkerhet og stabilitet i regionen

På verdensbasis ble 300 personer tatt som gisler på sjøen i fjor. For selv om aktiviteten utenfor Somalia gikk ned, er det fortsatt økende piratvirksomhet andre steder.

IMB peker på piratene fra Nigeria som «spesielt voldelige». I fjor kidnappet pirater fra Nigeria hele 36 personer og krevde løsepenger, og de var aktive utenfor kysten til både Gabon, Elfenbenskysten og Togo.

 STORINNSATS:  Her patruljerer nerlandske styrker kysten utenfor Mogadishu den 5. september i fjor. EU har hatt en operasjon i området siden 2008, i tillegg til den internasjonale operasjonen som Norge har deltatt i. EU-operasjonen har brukt mellom fem og ti krigsskip til å gi eksorte til handelsskip i de farlige farvannene. Foto: Simon Maina / AFP Photo / NTB Scanpix
STORINNSATS: Her patruljerer nerlandske styrker kysten utenfor Mogadishu den 5. september i fjor. EU har hatt en operasjon i området siden 2008, i tillegg til den internasjonale operasjonen som Norge har deltatt i. EU-operasjonen har brukt mellom fem og ti krigsskip til å gi eksorte til handelsskip i de farlige farvannene. Foto: Simon Maina / AFP Photo / NTB Scanpix Vis mer

Likevel er det Indonesia som er verstingen på piratfronten i fjor, med over 50 prosent av angrepene.

- IMB rapporterer om et høyt antall av simple tyveri, som ikke sammenlignes med de mer seriøse hendelsene vi har sett utenfor Afrika, påpeker  IMB-rapporten.

 FORLATT:  En soldat fra den somaliske hæren sjekker forlatte piratbåter nær den en gang travle piratbyen Hobyo i Somalia. Foto: Farah Abdi Warsameh / AP Photo / NTB Scanpix
FORLATT: En soldat fra den somaliske hæren sjekker forlatte piratbåter nær den en gang travle piratbyen Hobyo i Somalia. Foto: Farah Abdi Warsameh / AP Photo / NTB Scanpix Vis mer