De vet hva du vil ha

Jo mer du får det akkurat slik du vil, dess mindre blir du.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Apple – selskapet som kombinerer dyre lagringsmedier med lekker design og utmerket brukervennlighet har oppdatert butikken sin igjen. Samtidig med at de tilbyr siste generasjon ipods, har platebutikken deres fått en ny tjeneste, beskjedent nok kalt Genius.

Og som ved andre produkter Apple leverer er bruken enkel, og teknologien skjult. Du kan ganske enkelt velge en melodi du har allerede har, klikke på Genius-knappen – og så vil ånden i Apples lampe fortelle deg hvilke andre låter du også liker. De er til og med villig til å selge dem til deg.

Og slik kan du bli enda mer deg. Musikken din kan bli synkronisert, ikke bare til din egen smak, men til smaken til alle andre som likner deg. Vi trenger ikke lenger snakke om musikk, og det å få tips fra venner er helt unødvendig. For Apple vet bedre, de kjenner ditt platearkiv og platearkivet til millioner av andre, de vet hva du og disse menneskene kjøpte – og dermed vet de hva du sikkert også kommer til å like.

Sjekker jeg for eksempel Randy Newmans «Political Science», fra «Sail Away» i 1972, forteller Genius meg at jeg mangler «Short People» av samme mann. Det er vel nærmest en klisjé. «Baltimore» er et bedre råd, men den har jeg jo allerede. Og av andre artister kommer også noe gode, men litt for selvsagte råd: Selvsagt bør jeg ha Tom Waits «Heart of Saturday Night» og «Ol’55». Country Joe, Warren Zevon og Paul Simon er heller ingen sensasjoner – jeg skulle gjerne sett noen anbefalinger av ny musikk som likner på de gamle, litt slitne heltene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det er problemet med slike tjenester: Du blir tilbudt mer av deg selv. Slik det også er på Amazon, som rådgir deg om hvilke bøker du vil ha ut ifra hvilke du har kjøpt: Du får en drøm av en spesialbokhandel rettet mot akkurat deg – men sjansene for å treffe noe overraskende, noe helt nytt for deg synker mot null. Og hva verre er: Du er jo interessert i disse bøkene som tangerer de du allerede har. Sannsynligheten for at kjøp og lesning av dem kommer til å spise opp tilgjengelig tid, slik at du aldri får tid til prøve ut det nye er stor. Det fabelaktige med alfabetisk sortering i platebutikker og biblioteker er jo nettopp at sammensetningen er estetisk tilfeldig: Står Bach ved siden av Beach Boys og Stig Sæterbakken ved siden av Patrick Süsskind er muligheten for estetisk krysspollinering stor. Nå erstattes alfabetets «random acts of kindness» med forretningsgenienes målgruppekunnskap.

Kanskje er utviklingen uunngåelig. Det er nå en gang slik at det eneste som kan få et menneske til skifte musikksmak eller politisk mening er å skifte kjæreste. Når kommer den tjenesten forresten? Last ned profilen av kjæresten din på Facebook, og så kan Facebook tilby deg hundre nye kjærester som likner?