TAS IKKE PÅ ALVOR: YS-organisasjonen Parat organiserer 4300 ansatte i norsk flyindustri. Parat kritiserer flyindustrien for ikke å ta giftgasser i fly på alvor. Foto: AFP/TED ALJIBE/NTB Scanpix
TAS IKKE PÅ ALVOR: YS-organisasjonen Parat organiserer 4300 ansatte i norsk flyindustri. Parat kritiserer flyindustrien for ikke å ta giftgasser i fly på alvor. Foto: AFP/TED ALJIBE/NTB ScanpixVis mer

- De vil ikke høre snakk om giftgasser i fly. Det koster for mye

Parat mener økonomiske hensyn hindrer flyindustrien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Boeing og Airbus har ikke gjort mye for å rette opp i disse problemene. Det er også besynderlig stille fra luftfartsmyndighetene, ikke bare i Norge, men globalt, når det gjelder forurenset pusteluft i fly. Økonomiske hensyn ligger bak, sier nestleder Vegard Einan i fagforeningen Parat som organiserer 4300 ansatte i norsk luftfart.

Tirsdag skrev Dagbladet om en sjokkrapport fra den tyske havarikommisjonen (BFU) som viser at flygere, besetning og passasjerer har fått helseproblemer etter såkalte giftgasshendelser i fly.

I går skrev Dagbladet om pilot Susan Michaelis fra Australia som selv er rammet.
 
Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer, såkalte organofosfater, som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Siden alle moderne fly, så nær som Boeing 787 Dreamliner, henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta ved lekkasje, søl eller overfylling av turbinolje i motoren.

Utfordrer Boeing Vegard Einan i Parat har engasjert seg i problematikken internasjonal, og har deltatt i en rekke høringer i EU-parlamentet. Parat er også partnere i filmen «A dark reflection» som er på trappene.

- Vi er stolte av at Parat har fått gehør hos FNs internasjonale organisasjon for sivil luftfart, ICAO, for at det skal utarbeides retningslinjer for opplæring av flypersonell slik at personell skal kunne gjenkjenne og reagere på gasser i fly, sier nestlederen i Parat.

- Det er få rapporterte hendelser i norsk luftfart, men det som er sikkert, er at det er mange flere hendelser enn det som blir rapportert.
Et av de største problemene er at crew vet for lite. Dette gjør arbeidet med utarbeidelse av retningslinjer for trening av crew viktige. En annen ting er at de fleste hendelsene med forurensning av kabinlufta som er forårsaket av olje er såkalte fume events. De har ingen synlig røyk, sier Pål Haugen Strand, som representerer Parat luftfart i saker om luftkvalitet om bord i fly.

Parat er glad for at BFU-rapporten peker på at flyansatte og passasjerer kan ta skade av de giftige gassene som kan oppstå.

- Dreamlineren til Boeing henter ikke pusteluft fra motorene. Jeg tror dette var et bevisst valg fra flyfabrikanten da de laget flyet for å slippe unna giftgassproblematikken som kan gjøre seg gjeldende i fly med såkalt bleed air-system. Men du får aldri Boeing til å si dette, sier Vegard Einan som har bakgrunn som kabinansatt i SAS.

Flyfabrikanten avviser blankt Einans påstand.

- Boeing valgte ikke bort bleed air-systemet på 787-maskinen av bekymring for luftkvaliteten om bord, sier Boeing-talsmann Bret R. Jensen til Dagbladet.

- Enorme investeringer Jensen viser til at Dreamlineren har et system med elektriske kompressorer som passer bedre til flyets overordnede arkitektur.

KRITISK: Nestleder i YS-forbundet Parat,  Vegard Einan
Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix
KRITISK: Nestleder i YS-forbundet Parat, Vegard Einan Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix Vis mer

Boeing-talsmannen sier pustelufta i fly er trygg, bleed air-system eller ikke, og peker på at verken BFU-rapporten eller tidligere rapporter har kunnet konkludere med direkte årsakssammenheng mellom forurenset kabinluft og helseproblemer.

Airbus har ikke svart på Dagbladets henvendelse om BFU-rapporten.

Vegard Einan mener flyindustriens uvilje til å ta tak i giftgassproblematikken er styrt av penger.

- De vil ikke høre snakk om giftgasser i fly. Skulle man anerkjenne at det er et problem, måtte man gjøre noe med det. Det koster for mye. For det ville kreve enorme investeringer å gjøre noe med det, sier Parat-nestlederen.

Dagbladet-serie Dagbladet har i en årrekke satt fokus på giftgasser som kan oppstå i pustelufta i kabin og cockpit i fly.

Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt.

Våren 2011 kunne de norske forskerne påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn. Giftstoffene kan føre til skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

I en studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviste forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly som hadde hatt røykutvikling i kabin fra motoren.