TRE DREPT: Asiana Airlines rute 214 krasjlandet under landing ved flyplassen i San Francisco 6. juli i år. Her står flyet i flammer like etter den fatale krasjlandinga. Foto: Reuters/Eugene Anthony Rah/NTB Scanpix
TRE DREPT: Asiana Airlines rute 214 krasjlandet under landing ved flyplassen i San Francisco 6. juli i år. Her står flyet i flammer like etter den fatale krasjlandinga. Foto: Reuters/Eugene Anthony Rah/NTB ScanpixVis mer

Deaktiverte viktig system like før flyet krasjlandet

Piloten var nervøs og innså at han hadde altfor lav fart like før den fatale ulykken der tre personer ble drept.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bare sekunder før Asiana Airlines rute 214 krasjlandet i San Francisco i juli i år forsøkte pilotene febrilsk å øke farta. Flyet snurret 330 grader da den krasjet, og halen ble blant annet revet av.

I en rapport fra den amerikanske havarikommisjonen NTBS kommer det fram at pilotene var klar over at farta var altfor lav, melder Reuters.

Deaktiverte fartssystem Pilotene trodde også at det kunne være noe feil med det såkalte autothrottle-systemet om bord. Systemet regulerer blant annet farta om bord. Ifølge Businessweek skal piloten ha deaktivert systemet ved en feil like før krasjlandingen.

Rapporten setter spørsmålstegn ved om hvordan dette systemet er laget og om piloter er godt nok opplært i hvordan systemet fungerer.

Det har tidligere kommet fram at landingssystemet Glide Path ved flyplassen i San Francisco var ute av drift grunnet ombygging, og at det sørkoreanske flyet med over 300 mennesker om bord måtte gjøre en manuell landing ved hjelp av visuelle holdepunkter.

Høringen som startet i dag vil blant annet fokusere på om systemer som Glide Path og autothrottle-systemet har ført til at piloter stoler for mye på autopilot-systemene. Under høringen vil også brannmesteren i San Francisco redegjøre for redningsaksjonen. En av personene som døde ble påkjørt av en brannbil 23 minutter etter flyulykken inntraff.
Nervøs Piloten Lee Kang Kuk (46) var i tillegg under opplæring og hadde aldri tidligere landet på flyplassen i San Francisco. 46-åringen  har fortalt havariinpektørene at han var nervøs.

- Det er vanskelig å gjøre en visuell landing med et tungt fly. Jeg var veldig bekymret.