||| (Dagbladet.no): Deli de Luca må slutte med å sende ut tilbud om reklame til kundenes mobiltelefoner via blåtann. Det konkluderer Forbrukerombudet med i et brev til kjeden og mediebyrået CatchTheEye, som står bak tjenesten.
Deli de Luca oppfordret over skjermer i butikken brukerne til å skru på blåtann på telefonen, og dermed mottok de en melding med en forespørsel om å motta et reklametilbud. Også personer som hadde aktivert blåtann på telefonen fra før, mottok dermed tilbudet.
Forbrukerombudet har, etter at blant annet NRK tok opp saken, konkludert klart med at praksisen er ulovlig.
- Prinsippet er at folk skal si ja takk før de får tilsendt reklame på mobil og epost. Slik vi ser det, spiller det ingen rolle om reklamen sendes gjennom blåtann eller på på SMS, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til Dagbladet.
- Forsøker å være kreativeStriden i saken har stått rundt om markedsføring gjennom blåtann kan karakteriseres som individuell kommunikasjon på samme måte som gjennom SMS.
CatchTheEye har ment at utsending av tilbud via blåtann kan karakteriseres som kringkasting på lik linje som for eksempel radio eller trådløse nettverk, og at denne formen for kringkasting ikke kan ansees som individuell kommunikasjon. Forbrukerombudet mener imidlertid at når en forbruker mottar en slik melding på telefonen, må det sies å være individuell kommunikasjon.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger