IKKE BLÅTANN-TILBUD: Deli de Luca dropper nå å sende ut tilbud til kundene gjennom blåtann i butikken. Det nye tilbudet karakteriseres av Forbrukerombudet som det samme som reklame på SMS.  Foto: ARNE V. HOEM
IKKE BLÅTANN-TILBUD: Deli de Luca dropper nå å sende ut tilbud til kundene gjennom blåtann i butikken. Det nye tilbudet karakteriseres av Forbrukerombudet som det samme som reklame på SMS. Foto: ARNE V. HOEMVis mer

Deli de Luca må slutte med blåtann-reklame

Ulovlig å «forsøple» kommunikasjonskanaler, ifølge Forbrukerombudet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Deli de Luca må slutte med å sende ut tilbud om reklame til kundenes mobiltelefoner via blåtann. Det konkluderer Forbrukerombudet med i et brev til kjeden og mediebyrået CatchTheEye, som står bak tjenesten.

Deli de Luca oppfordret over skjermer i butikken brukerne til å skru på blåtann på telefonen, og dermed mottok de en melding med en forespørsel om å motta et reklametilbud. Også personer som hadde aktivert blåtann på telefonen fra før, mottok dermed tilbudet.

Forbrukerombudet har, etter at blant annet NRK tok opp saken, konkludert klart med at praksisen er ulovlig.

- Prinsippet er at folk skal si ja takk før de får tilsendt reklame på mobil og epost. Slik vi ser det, spiller det ingen rolle om reklamen sendes gjennom blåtann eller på på SMS, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til Dagbladet.

- Forsøker å være kreative
Striden i saken har stått rundt om markedsføring gjennom blåtann kan karakteriseres som individuell kommunikasjon på samme måte som gjennom SMS.

CatchTheEye har ment at utsending av tilbud via blåtann kan karakteriseres som kringkasting på lik linje som for eksempel radio eller trådløse nettverk, og at denne formen for kringkasting ikke kan ansees som individuell kommunikasjon. Forbrukerombudet mener imidlertid at når en forbruker mottar en slik melding på telefonen, må det sies å være individuell kommunikasjon.

- Dette er et forsøk på å være kreativ og omgå bestemmelsen i loven. Der står det ingen ting direkte om denne kommunikasjonskanalen, sier Haug.

For Forbrukerombudet spiller det ingen rolle om det kun er et tilbud om å motta videre reklame som kom i meldingen. I brevet til Deli de Luca og CatchTheEye skriver de at det skal være forbudt å «forsøple» forbrukernes personlige kommunikasjonskanaler ved å sende ut uønsket markedsføring, uansett distribusjonskanal.

- Hvis dette var lov, ville jo folk kunne bli bombardert med slike meldinger når de går på gata og har blåtann skrudd på, påpeker Haug.

Foreløpig har ikke Forbrukerombudet sett mange forsøk på reklame via blåtann eller andre nye kanaler, men vil gjerne være på forskudd for å unngå flere slike forsøk.

Vil avslutte
Jon Marius Bastøe i mediebyrået CatchTheEye sier at de vil rette seg etter Forbrukerombudet og avslutte tjenesten.

- Vi kommer til å avslutte denne formen for markedsføring, og ønsker heller ikke å forfølge saken juridisk. Blåtann er ikke kjernen i det vi tilbyr, og vi overlater til andre å eventuelt forfølge dette ovenfor Forbrukerombudet. På sikt er det mulig at det åpner seg andre muligheter til å bruke denne tjenesten lovlig, sier Bastøe til Dagbladet.

Bastøe mener Forbrukerombudet har brukt til dels sterke karakteristikker om både CatchTheEye og markedsføring via blåtann, og anser mye av deres ordbruk som urimelig, spesielt tatt i betraktning av at de først i dag fikk en formell henvendelse fra dem.

- Vi har ikke forsøkt å omgå gjeldende lover og regler, men har forholdt oss til en juridisk vurdering av gjeldende lovverk, sier Bastøe.

Daglig leder i Deli de Luca, Thor Johansen, sier at tjenesten ble påbegynt for seks ukers tid siden som et tilbud til kundene.

- Vi vil ikke gjøre dette når det er mot loven, så nå stopper vi tjenesten, sier han til Dagbladet.